לפני כמה חודשים כתבתי כאן על הכפתור ששווה 300 מיליון דולר, על חברה שלמדה עד כמה כואבות טעויות בממשק ה-checkout (תשלום על הזמנה), וכמה נעים בכיס כשמתקנים אותן. כתבתי גם על האתר של פסטיבל ישראל, שדרש ממני לזכור את הסיסמא שלי משנה שעברה כשבאתי לקנות כרטיסים, ואחרי שכבר הזנתי את פרטי האשראי שלי (!!!)
מסתבר שיש לא מעט חברות בארץ שעדיין לא מבינות שלקוח שיושב עם כרטיס אשראי ביד מול המסך לא ממש רוצה להירשם לשום דבר, לא רוצה ליצור קשר מתמשך עם האתר ולא מעוניין בשום מחוייבות אליו. הוא רוצה לשלם, לקבל אישור על התשלום ולהמשיך עם החיים שלו. האתר החדש של TicketNet עושה בדיוק את ההיפך.
שיחה דימיונית בקופת הקולנוע
תארו לעצמכם שאתם הולכים לקולנוע, ומגיעים לקופה. דמיינו את השיחה הבאה:
– שלום, אנחנו רוצים שני כרטיסים ל"לחנך את ג'ני"
– תעודת זהות בבקשה.
– !?!?!?!
– אני מצטערת, בלי תעודת זהות אנחנו לא מאפשרים לרכוש כרטיסים.
– אי אפשר סתם לשלם לכם?
– לא.
– אופפפפפפפ…. טוב, הנה תעודת הזהות שלי
– טוב, עכשיו תגיד לי מה האימייל שלך, הטלפון, תן לי סיסמא, תן לי עוד פעם סיסמא, תסכים לתנאים של התקנון ואני אצור לך ארנק.
– !?!??! מה?
– תגיד לי מה האימייל שלך, הטלפון, תן לי סיסמא, תן לי עוד פעם סיסמא, תסכים לתנאים של התקנון ואני אצור לך ארנק.
– כן, שמעתי בפעם הראשונה, אבל מה הקטע של הארנק?
– אני חושבת שהסברתי את עצמי מצויין. אתה צריך שאגיד לך שוב?
– טוב, בסדר. הנה הפרטים (…), עכשיו אפשר לשלם?
– אבל אתה מסכים לתקנון?
– מה כתוב בתקנון?
– אתה יכול לקרוא. הנה, יש פה חוברת, תקרא.
– אבל יש לי עוד דברים לעשות בחיים! אי אפשר בלי? מה כתוב שם?
– תקרא בתקנון.
– נו טוב, אני מסכים. אפשר כבר את הכרטיסים?
– לא, קודם פרטי אשראי בבקשה. או שאולי תרצה שנתחיל מהתחלה?
– למה שאני ארצה להתחיל מהתחלה?
– סתם, חשבתי.
– !?!?!?!? הנה פרטי האשראי שלי.
– הנה הכרטיסים, תהנו מהסרט!
אותה שיחה, באתר TicketNet
התהליך ב-TicketNet זהה לחלוטין למה שתיארתי.
1. מגיעים לעמוד של הסרט, ובוחרים שעה
2. מזדהים בעזרת תעודת זהות
שימו לב למטה לכפתור "תזכורת סיסמא" שמופיע פה למרות שאין פה בכלל אפשרות לסיסמא. תראו גם את הלשונית "פרטי אמצעי תשלום" שלחיצה עליה לא עושה שום דבר (אני יודע כי ניסיתי נואשות ללחוץ עליה).
אני לא יודע מה איתכם, אבל כשאני נותן את מספר תעודת הזהות שלי אני מרגיע ערום. אפשר להשיג הרבה מידע עלינו דרך מספר תעודת הזהות. קצת מוזר להרגיש ככה כשאנחנו בסך-הכל רוצים לשלם. לא? וזה הדבר הראשון שמבקשים מאיתנו?
3. פרטים ליצירת קשר, סיסמא, ודוא"ל זבל
שימו לב שאף אחד לא מסביר מה זה "יצירת ארנק". כאילו שזה הדבר הכי ברור בעולם.
ודרך אגב, ההסכמה לתקנון גם תשלח לכם ספאם. זה כתוב בתקנון. אני קורא לאנשי טיקטנט להתעורר, אנחנו ב-2009, יש חוק להגנה מפני ספאם, וגם אם הוא מאפשר להסתיר את העובדה שיישלח ספאם עמוק בתוך התקנון, כשההרשמה היא חלק מתהליך רכישה, זה ממש לא לעניין.
הנה הקטע מתוך התקנון של טיקטנט:
"לתשומת ליבך: הרשמתך לאתר מהווה הסכמה להצטרפות לרשימת הדיוור של האתר, לרבות לצורכי משלוח הודעות בגין מבצעים והנחות באתר. שופמיינד בע"מ מכבדת את פרטיותך ולפיכך אם אינך מעוניין לקבל הודעות על מבצעים והנחות מהאתר, תוכל לציין זאת במקום המיועד לכך במסגרת הודעות דואר אלקטרוני שתקבל בהקשר זה מהאתר על מבצעים והנחות באתר."
כן, הבנתם נכון, עד שתקבלו את דוא"ל הזבל הראשון, לא תוכלו לבטל את הרישום שלכם ברשימת התפוצה. אין שום מקום לבטל את הרישום באתר. זו כבר עבירה על החוק, אם אני מבין נכון את הפרשנות של עו"ד אביב אילון ב-ynet. הוא כותב ספציפית על מקרה כזה: "על המפרסם לאפשר ביטול ההסכמה בכל שלב."
ממש עושה חשק לקנות, נכון?
4. משלמים והולכים. או שאולי נחזור להתחלה?
אפילו כאן הצליחו בטיקטנט לירות לעצמם ברגליים. המשתמש עבר את כל המשוכות עד פה. אז עכשיו הדבר הנכון להציע לו הוא … החלפת משתמש??? לחיצה על הכפתור הזה תוביל אתכם חזרה לתחילת התהליך. למה להכשיל את הקונה האומלל ולגרום לטיקטנט, אולי, לאבד קונה? מה הסיכוי שמישהו באמת נזכר בנקודה הזאת שהוא בעצם מישהו אחר?
המלצות
רוצים שיותר אנשים יקנו באתרים שלכם? אני ממליץ על הכללים הבאים:
- בקשו מהקונים רק את המידע שאתם חייבים לקבל בשביל לבצע את הפעולה.אחרי שקיבלתם את פרטי האשראי וסיימתם את העיסקה, בקשו מהם מידע נוסף – אם הוא נחוץ לכם. כך לא תעצרו אנשים מלשלם לכם.
- רוצים שאנשים ירשמו לאתר כדי שלא יצטרכו להזין את הפרטים שוב בפעם הבאה? רעיון יפה, אבל עם כל הכבוד, התשלום שלהם יותר חשוב. תנו להם אפשרות, אחרי שהם משלמים, לתת אימייל (אם עוד לא נתנו) וסיסמא. בוודאי שלא תעודת זהות (אישי מדי!) וגם לא שם משתמש. גם ככה בקושי זוכרים את הסיסמא.
- אותו משתמש חזר לאתר בשביל לקנות שוב? אם הוא זוכר את הסיסמא, או שנרשם אי-פעם, תְפָדַל, שיכניס את הפרטים וייכנס. אבל תנו לו גם את האפשרות להזין את כל המידע שלו שוב. רק שישלם. באותו פוסט על הכפתור ששווה 300 מיליון הזכרתי ש-75% מהמבקרים באותו אתר שמתואר בפוסט לא חזרו לקנות אחרי "שחזור סיסמא" שנשלח באימייל. 75%! אתם באמת רוצים להפסיד את כל הכסף הזה?
-
אתם מחייבים את המשתמש להירשם לרשימת התפוצה כחלק מתהליך הרכישה? זה כנראה חוקי במקרים מסויימים, אבל לא ממש נעים. לפחות תגידו את זה בצורה ישירה, כמו שעשו באתר iLimudim.
בהצלחה!
הצגת התהליך בתור שיחה בקופת הקולנוע עזרה מאוד להבין את הבעיות שבאתר. like!
תודה, גלעד.
כל ממשק משתמש הוא חלק מדיאלוג (מכאן גם בא ה-Q בלוגו של Uniq UI) בין מי שתכנן את האתר למי שמשתמש בו. עוד על זה באחד הפוסטים הקרובים…
ברגע שאתה משלם בכרטיס אשראי אתה צריך גם למסור את מס' תעודת הזהות.
מוזר שהם מבקשים אותו לפני התשלום אבל במהלך התשלום אי אפשר להמנע מכך.
חתול,
יש לא מעט מקומות שלא מבקשים תעודת זהות, גם בארץ וכל המקומות בחו"ל. יש גם הרבה שלא מבקשים סוג כרטיס אשראי (ויזה כאל/לאומיקארד/מאסטרקרד), ועדיין לא מעט אתרים דורשים את זה. אני לא יודע אם זה בגלל ה-API (ממשק התוכנה) של טרנזילה או ספקי סליקה אחרים בארץ, אבל קיימת בעולם אפשרות לסליקה בלי ת.ז. ובלי סוג כרטיס האשראי. פחות שדות בטופס = יותר קניות באתר. את המשוואה הזו הוכיחו ברשת כבר מזמן…
אני מניח שתעודת הזהות מופיעה במסך הראשון כי היא מזהה את הקונה באופן ייחודי; אין שני קונים עם אותה תעודת הזהות. זו חשיבה של מהנדס – מה יותר הגיוני מלבקש תעודת זהות כמזהה ייחודי? את הקונים זה מרתיע. זה עשוי להרגיש, עבור חלק מהקונים, כמו חדירה לפרטיות. לא נפגשתי עוד באף מערכת שדורשת את זה כתנאי לתשלום. היה הרבה יותר קל לקבל את זה ביחד עם פרטי האשראי, כי שם אנחנו מצפים לזה. כשזה מנותק מקונטקסט של רכישה ובלי שום הסבר, במסך הראשון, זה מעורר אנטגוניזם. אני משוכנע ש-TicketNet לא מעוניינים בקונים עם אנטי…
יש לי שאלה מפגרת – החלק שכתוב בצהוב זה הסברים שלך?
לא לא, זה ככה באתר. למה?
תודה על ההמחשה :)
ועוד הערה בונה לטיקט-נט: סיכום פרטי ההזמנה באדום מודגש – מיותר (זהירות! הזמנת כרטיסים!)
הערה במקום, אוריאל. אדום הוא צבע שרצוי לשמור לאזהרות והודעות שגיאה.
היי ברק,
קודם כל – תודה.
אנחנו תמיד שמחים לשמוע ביקורת – כל עוד היא מנוסחת בצורה עניינית ויעילה.
חווית הרכישה באתר, ושביעות רצון הלקוח מתהליך הרכישה עומדים בראש סדר העדיפויות שלנו ובגלל זה אנחנו באמת שמחים לשמוע הערות והארות מגולשים ובכלל.
הנושאים שהעלית בפוסט ונושאים נוספים הקשורים לתהליך ההזמנה נמצאים בטיפול כבר כמה זמן ואני שמחה לעדכן שהשלב הראשון של שינוי תהליך ההזמנה כבר בדרך. בימים הקרובים תוכל להיכנס לאתר ולהיווכח כי הוכנסו שינויים רבים בממשק ההזמנה על מנת להבטיח חווית רכישה משביעת רצון לכמה שיותר גולשים באתר.
אני מבטיחה לך כי נמשיך להיות קשובים להארות וביקורת בונה ונוסיף לשפר את האתר וממשקי הרכישה בו למען הגולשים המבצעים באתר טיקטנט עשרות אלפי רכישות מדי חודש.
עדי לשם, מנהלת תוכן מסחרי ושירות לקוחות גולשים טיקטנט
היי עדי,
תודה על התשובה.
אני שמח לשמוע שאתם מודעים לאתגרים שהמערכת מציבה בפני הלקוחות, ושכיאה לאתר הבולט ביותר בתחום הזמנת הכרטיסים בארץ אתם פועלים לתקן אותם. אני משוכנע שאם תבצעו את השינויים באתר מספר הרוכשים רק יעלה.
אני מזמין אותך להגיב כאן או לכתוב לי ב[email protected] כשהשינויים ייכנסו. אני אשמח להציג אותם כאן באתר.
אחלה פוסט, ביקורת עניינית וקולעת. אני חייב לצאת להגנת טיקטנט בעניין תעודת הזהות. אם לחזור לשיחה בקופת הקולנוע, בוא נדמיין שבשלב התשלום הקופאי/ת מבקש את כרטיס האשראי ואני אענה "סורי, שכחתי אותו בבית אבל אני זוכר את המספר בע"פ"…כנראה שבלי להציג פיזית את הכרטיס, סרט אני לא אראה.
עניין שכבת האבטחה הנוספת באינטרנט הוא כמובן קשור לזה שבאינטרנט יש גם הרבה יותר FRAUD. נכון, גם לקולנוע אפשר להגיע עם כרטיס אשראי גנוב אבל לרוב כרטיס שנגנב פיזית, יבוטל תוך זמן קצר. זאת לעומת גניבה אלקטרונית שבה ל"קורבן" יכול לקחת הרבה זמן להבין שהכרטיס שלו נגנב ולדווח על כך. כמו כן, לספקי הסליקה ישנם תעריפים שונים לרכישות באינטרנט וככל שהאתר מבקש יותר פרטים מזהים, כך האחוז שהוא משלם לחברת האשראי הוא נמוך יותר. לדעתי, במיוחד שמדובר בעסקאות בסכומים נמוכים כמו בקולנוע, בעל העסק צריך לקחת את הסיכון ולבקש כמה שפחות פרטים.. אבל זה עדיין לשיקולו.
אני הייתי מציע פשוט לבקש CVV (אני לא בטוח אם ספקי הסליקה בישראל תומכים בזה…). זה בטוח, שדה בעל 3 או 4 ספרות בלבד וכמובן ללא האלמנט החודרני שבבקשת מס' ת"ז.
תודה עמית,
הטענה שלך לגבי רמייה באינטרנט היא נכונה. לגבי CVV, ראיתי לא מעט אתרים שמשתמשים ב-CVV גם בארץ, אחד מהם הוא… טיקטנט :-) תציץ למעלה. הם גם מסבירים מה זה (כשהעכבר מעל התווית של השדה), שזה מצויין. לכן תעודת הזהות עדיין לא נחוצה.
הייתי מצפה שת.ז. תהיה דרך הזיהוי במשרד ממשלתי, נגיד בביטוח הלאומי – זה מספר הזיהוי שלי מול השלטונות, אחרי הכל. אבל באתר פרטי זה לא סביר. זה כן היה לגיטימי אם זה היה בצמוד לכרטיס האשראי, גם בעסקאות טלפוניות אני נדרש לתת לא פעם את מספר תעודת הזהות, ושם זה לא עניין, כי מבקשים את תעודת הזהות מיד לפני או אחרי מספר האשראי. כלומר, אם אני מבין את הסיבה שמבקשים את המס' ממני, הרבה יותר קל לי לתת אותו.
הי,
פוסט מעניין מאוד.
הנושא של הכנסת הלקוח לרשימת תפוצה בעורמה הוא כנראה הפתרון של בעלי עסקים לחוק הספאם. דוגמאות נוספות שנתקלתי בהן לאחרונה: "מגה בול" שלא מאפשרים סיום ההרשמה אם הצ'ק בוקס ליד "אני מעוניין לקבל דואר זבל" אינו מסומן ו"עכבר העיר" שבהצבעה למצעד שירי העשור מכריחים את המצביעים לאשר קבלת דואר זבל. הברירה היחידה עבורי היא לוותר על השירות המוצע כי לזהם את התיבה זה יותר מדי, ביחוד אם זה נעשה בצורה שמצביעה על כך שגם לבעלי האתרים ברור שאני לא באמת מעוניין בזה…
גיל