כשאחת מהחברות המוערכות והידועות יותר בתחום שלי מוציאה ספר, אני לא יכול להתעלם ממנו. 37Signals הוציאו השנה את הספר השני שלהם, Rework, והייתי מאוד סקרן לגלות מה יש להם להגיד.

על הכריכה כתוב ציטוט של Seth Godin שאמר: "Ignore this book at your own peril", כלומר – אם אתם מתעלמים מהספר הזה, אתם לוקחים סיכון גדול. אחרי שקראתי את הספר אני יכול להגיד שסיכון גדול זה לא יהיה, אבל בהחלט יש בו לא מעט תובנות שכל מנהל או בעל עסק יכול לקחת ליום-יום שלו. יש בו גם כלים שכל אחד יכול לקחת לעבודה שלו גם אם הוא לא מנהל או בעל עסק, אבל זה קהל היעד העיקרי. יש בו המון ציורים והכתב מרווח, כך שייקח שעות ספורות ונעימות מזמנכם לקרוא אותו. אני ממליץ.

על כנס UXI Live 2010 בוודאי כבר שמעתם (או השתתפתם – היו 460 איש!). ההקלטה של ההרצאה שלי בכנס עדיין על שולחן העריכה, אבל כשהיא תהיה מוכנה אעלה אותה כאן, ואספר גם על הכנס. אתם מוזמנים לקרוא עליו בינתיים באתר UXI. יש בקישור הזה גם הקלטה של שתיים מההרצאות המוצלחות יותר בכנס.

מילות חוכמה מפי Baz Luhrman

ב"שיר" המפורסם "Wear Sunscreen" של Baz Luhrman, שעל-פי ויקיפדיה הוא למעשה פרי עטה של  אחת מארי שמיץ' (ולא קורט וונגוט), נאמר שעצה היא סוג של נוסטלגיה, ולתת עצות זה כמו להוציא את העבר מהאשפה, לנקות, להסתיר את החלקים המכוערים, ולמחזר אותו כמשהו בעל ערך גבוה יותר ממה שיש לו באמת. את זה, אגב, המציא כנראה Luhrman, כי זה לא מופיע במאמר המקורי.

הספר של Jason Fried ו-David Heinemeier Hansson מלא בעצות. למעשה, הוא כולו רשימה ארוכה של עצות. זה ברור שהעצות מגיעות מאותו המקור (או אותם שני מקורות), כי יש ביניהן רוח מקשרת אחת, אבל כל אחת מהן עומדת גם בפני עצמה. לכולן יש כותרות נוקבות וחד-משמעויות, רבות מהן מתריסות במכוון: "מסמכי קורות חיים הם מגוחכים" או "פגישות הן רעילות". בין כל שתי עצות יש איורים מצוינים (לא כתוב של מי הם), רובם טיפוגרפיים סביב הטקסט של העצה.

חלק מהעצות של Fried ו-Hannson מאירות עיניים ומסקרנות, וחלק מהן נופלות לתיאור של Luhrman. הן סובלות ממה שנקרא "הטיית המנצח". דיברתי לא מזמן על הנושא עם אורן, חבר לצוות UXI, בהקשר של הרצאה שהיינו בה. המושג מתייחס לנטיה שלנו לייחס יותר משמעות וערך ממה שראוי לתת לאספקטים שונים בהתנהלות של מנצח, ולחלק שהם שיחקו בנצחון שלו. זה טבעי – אנחנו חוקרים את המנצח ומנסים לפענח את הסיבות לניצחון שלו, אבל לא נוטים להשוות אותו לאלה שנשארו מאחור, ולהבין מה באמת מבדיל ביניהם  -למי אכפת מהמפסידים? אנחנו נוהגים כך, כמובן, גם כי זה מאוד קשה לעשות השוואה כזו. ייתכן, למשל, שאם אותו מנצח לא היה נוהג כפי שנהג, היה מצליח עוד יותר.

למשל, הם אומרים: "אל תתכננו שום דבר בעסק שלכם. תחליטו מה אתם הולכים לעשות השבוע, לא השנה. תחליטו מה לעשות ממש לפני שאתם מתחילים לעשות אותו". בהקשרים מסויימים, זה עשוי להיות רעיון מצוין. אולי עבור בית תוכנה כמו 37signals זה עובד מעולה. המוצרים שלהם הם 100% אינטרנטיים, לכן הם יכולים לפתח משהו קטן במוצר, להעלות אותו לאוויר ולראות איך הקהל מגיב. לפי התגובות אפשר להחליט איך להמשיך הלאה.

קשה לי לראות דבר כזה קורה בעסק שלי. אני גם לא רואה איך אפשר, אפילו כמנהל זוטר (בכל חברה שהיא) לראות רק את קצה האף שלך בכל רגע נתון, ולא מה נמצא כמה מטרים קדימה. יש עוד כמה דוגמאות מסוכנות כאלה, חלקן נועדו למשוך תשומת לב כמו "התעלמו מהמתחרים!" או "פטרו את ה-workaholics".

חקו סוחרי סמים ועוד כמה עצות טובות

יחד עם כל מה שכתוב פה למעלה, יש בספר הרבה רעיונות שהתחברתי אליהם מאוד. חלקם הם דברים שאני עושה כבר היום בצורה אינטואיטיבית והקריאה חידדה לי למה הם נכונים. רעיונות אחרים היו לי חדשים וגרמו לי לחשוב, וכמה מהם החלטתי לנסות בעצמי.

אחת הכותרות שיותר משכו אותי בספר היתה "חקו סוחרי סמים" (emulate drug dealers). נשמע מסקרן, לא? גיליתי שאני עושה את זה כבר היום… למקרה שתהיתם, הם לא מציעים לסחור בחומרים לא חוקיים ועבירות פליליות אחרות. הם ממליצים לקחת אספקט מאוד ספציפי מההתנהלות של סוחרי סמים: לתת דוגמיות חינם. בעסק שלי יש כבר דברים כאלה, כמו למשל המדריך לעולם חוויית המשתמש והטיפים (הרשמה משמאלה) שאני נותן. העקרון הזה לא מחדש שום דבר, הרעיונות של freemium ו-free trial קיימים בסביבה כבר הרבה זמן, אבל הקישור שהם עשו לעניין הסמים עזר לי להאזין לו יותר.

עוד כמה רעיונות שדיברו אלי, במגוון נושאים:

  • הסתכלו על המכתב שמצורף לקורות החיים (cover letter) הרבה יותר בקפידה מאשר על קורות החיים עצמם. מסמכי קורות חיים הם בדרך-כלל מוגזמים ומגוחכים.
  • אל תגייסו עובדים על-פי התארים שלהם, אלא לפי מי שהם באמת. הציטוט שהביאו ממארק טוויין אומר הכל: "I never let my schooling interfere with my education".
  • קצצו במספר הפגישות ובמספר המשתתפים בפגישה – רובן סתם שורפות זמן. אם הפגישה נגמרת מוקדם – סיימו אותה מוקדם, ולא בסוף הזמן שהוקצה לה.
  • אל תבלבלו בין התלהבות מרעיון חדש לתעדוף. זה שמגניב לכם לעשות משהו חדש לא אומר שהוא חשוב יותר מאחרים.
  • אם יש לכם רשימת משימות ארוכה מאוד, חלקו אותה לכמה רשימות קטנות, ומחקו כל משימה כשאתם מסיימים אותה. תחושת הסיפוק מההתקדמות ומסיום של משהו (אפילו אם יש עוד רשימות אחרות לטפל בהן) נותנת מוטיביציה גדולה.
  • אל תוותרו על שעות מנוחה ושינה – כשאנחנו עייפים היצירתיות שלנו פוחתת ואנחנו הרבה פחות נחמדים.
  • אל תכתבו"דחוף" (ASAP) על מה שלא דחוף באמת. זה שוחק את המילה "דחוף" ("זאב זאב") שלכם ומכניס את הקוראים שלכם ללחץ מיותר.

יש בספר עוד הרבה כאלה, רעיונות פשוטים וטובים, שאת חלקם אפשר וכדאי לאמץ.

גרדו את העקיצות שלכם?

אחד הויכוחים הגדולים שהיו ל-37signals היה בשנת 2008 מול Don Norman, מאושיות תחום השמישות בעולם, ואיש מעניין מאוד בפני עצמו. הויכוח נסב סביב אותו נושא שבטיפ "Scratch your own itch" שמופיע בספר. המסר שלהם הוא: פתחו מוצרים עבור עצמכם, רק כך תוכלו להתאים בצורה טובה את המוצר לקהל היעד. נורמן התנגד אז נחרצות לאמירה של 37signals במגזין Wired- הוא אמר שהיא יהירה ומנותקת מהצרכים של הלקוחות.

אני נוטה להסכים עם נורמן. זה נכון שהרבה יותר קל לתכנן מוצר כשאתה מתכנן אותו עבור עצמך ואפילו משתמש בו (ע"ע Eat your own dogfood בכתבה של אמיר דותן), אבל ברוב הפרויקטים שאני נתקל בהם, זה בלתי אפשרי. אם אני נדרש לתכנן מוצר עבור מנהלי IT, חלק משמעותי מהתפקיד שלי כמעצב חוויית משתמש הוא להבין את התפקיד של מנהל IT והצרכים שלו מהמוצר. לנתח את התפקיד. לצפות במנהל ה-IT עושה את העבודה שלו, וללמוד איך לעזור לו לעשות אותה טוב יותר.

האם בשביל לתכנן מוצר טוב למנהל IT אני צריך להיות מנהל IT קודם? שטויות! אני צריך להיות מעצב מעולה (או מאפיין מעולה), כלומר לדעת לזהות את המהות של התפקיד של אותו מנהל IT. לאחר מכן עלי לתרגם את התובנות למוצר שאני מתכנן עבור אותו מנהל IT.

לחבר'ה ב-37Signals יש חוש הומור

הנה סאטירה משעשעת שכותבי הספר העלו כשגילו שיש ספר שמתחרה איתם על המקום הראשון במכירות באמזון (בנושא אחר לגמרי).

לסיכום

Rework הוא ספר מעניין וקל לקריאה, עם די הרבה רעיונות טובים. למרות שהוא נכתב על-ידי חבר'ה שעוסקים בפיתוח תוכנה ובחוויית משתמש, הוא מיועד לקהל רחב יותר, במיוחד לבעלי עסקים ומנהלים. אני ממליץ. תהנו!