תוויות הן הדרך הג'ימיילית לארגון אימיילים בתיקיות. בשינוי האחרון שעשו בג'ימייל, כשאיפשרו drag and drop של אימיילים לתוך תוויות, עשו בג'ימייל כמה דברים נכונים כדי לאפשר לפיצ'ר להיקלט בהצלחה. הם גם פיספסו קצת, לפחות איתי, על כך עוד מעט.
פורסם לראשונה ב"חורים ברשת", 4.7.2009.
פגשתי לא מעט אנשים שממש לא אוהבים את ג'ימייל. אני לא אחד מהם. הוא מאורגן היטב (לפי שיחות ולא לפי סדר כרונולוגי), הוא מאיץ תהליכי עבודה (למשל, חלק מתוכן ההודעה מופיע כבר ברשימת המיילים) והיכולות המגניבות והיצירתיות שיש בו הולך וגדל כל הזמן – כמו האזהרה ששכחת לצרף אטצ'מנט.
בתור אחד משירותי התוכנה הגדולים בעולם, לפחות מבחינת כמות המשתמשים, בג'ימייל אי אפשר להעביר שינוי משמעותי במערכת בלי לעזור למשתמשים לעכל אותו. קהל היעד רחב מאוד ובעל מגוון גדול של יכולות וידע בהפעלת מחשב, ולכן העזרה היא לא אופציונאלית, היא הכרח המציאות. מי שנכנס לג'ימייל בימים האחרונים, ראה את המסך הבא:
ג'ימייל מעדכן אותנו לגבי שני דברים:
- אפשר לגרור הודעות אל התוויות שמשמאל
- התוויות עלו למעלה, ועכשיו הם צמודות לרשימת התיקיות – Inbox, Sent וכו'.
בעיני יש בהודעה כפי שהם עיצבו אותה כמה דברים שראוי ללמוד מהם:
- אי אפשר לפספס אותה:זו תוספת שמקלה בצורה משמעותית על מי שמתייק אימיילים בתיקיות, וחשוב שמשתמשים כאלה ידעו.
- האיורים שבה מצויינים: הם קטנים, תמציתיים וברורים – כמעט (הסבר בסוף).
- הטקסט שלה קצר וברור: "מוטת תשומת הלב" שלנו, או יכולת הקשב (attention span), הולכת ומצטמצמת יחד עם האינפלציה האימתנית בכמויות וקצב המידע שזורם אלינו, ברשת ובמדיה. טקסט קצר מעלה את הסיכויים שהוא ייקרא, ו-לא, אני לא עומד לדבּר על טוויטר!
- הצ'ופצ'יק של הקומקום: החץ של ההודעה מצביע שמאלה בדיוק על האיזור הרלוונטי בממשק.
לא הכל ורוד – עולות גם כמה שאלות לגבי הדרך שבחרו:
- איך להודיע – בממשק או כהודעה: האם זו הדרך הטובה ביותר להודיע על שינוי בממשק? בתוך הממשק עצמו? אולי היה יותר טוב לשלוח אימייל לכל המשתמשים, כי כך הם רגילים לקבל הודעות? זה מה שמייקרוסופט נוהגים לעשות ב-Hotmail.
- מידע נוסף חסר: האם לא היה נכון לתת לינק שמסביר מה הן תוויות ולמה הן טובות, עבור מי שלא מכיר?
- קישור מיותר(?): האם הלינק Manage Labels לא מסיט את המשתמש מלנסות את הפיצ'ר החדש כשהוא עוד זוכר אותו? האם הוא לא גונב פוקוס?
הם גם הוסיפו, לטובת מי שלא שם לב, הודעה משנית על הפיצ'ר באיזור של התוויות (Tip) – חיזוק מוצלח להודעה הראשית:
מזמינוּת Affordance
בפיצ'ר הזה השתמשו בג'ימייל במה שנקרא באנגלית affordance ומילון מורפיקס מתרגם ל"מזמינוּת". המושג מוכר מתחומים שונים, וזה היה דון נורמן בספר המצויין שלו "The Psychology of Everyday Things" שנתן את המשמעות שלו בממשק אדם-מחשב. הכוונה לריבועים הקטנים שנוספו בהתחלת כל שורה של אימייל:
הריבועים הללו הם רמז ויזואלי לעובדה שאפשר "לתפוס" את את השורה בעזרת העכבר, ולגרור אותה שמאלה. בהודעה שהם העלו כדי להודיע על הפיצ'ר, הם גם מראים את סמן העכבר בצורה של יד מעל הריבועים, כפי שקורה גם בממשק, כדי לעזור לנו להבין שאפשר לגרור. ובכל זאת, אני פיספסתי אותם לגמרי. ניסיתי לגרור שורת הודעה הצידה, ושוב ושוב נכנסתי להודעה עצמה, ולא גררתי כלום. איך זה קרה?
שלושה דברים גרמו לזה. האחד – לא קראתי לעומק מה הם כתבו בהודעה על הפיצ'ר החדש, ולא הסתכלתי על האיור. קראתי "drag messages onto labels", לחצתי OK ומייד רצתי לנסות את זה. אנשים לא קוראים כלום, זה לא חדש.
השני – היד באיור מסתירה את הריבועים, כך שבמבט שטחי כמו שלי, לא קולטים שהיד על הריבועים. היה אפשר למקם את היד באיור מעט נמוך יותר.
את השלישי לקח לי קצת זמן לפצח. הממשק של ג'ימייל מגיב באופן לגמרי לא סטנדרטי לרשימות ללחיצה של כפתור העכבר (MouseDown) ולא לשחרור שלו (MouseUp או Click). אם הם היו מגיבים לשחרור הכפתור, הם היו יכולים לזהות נסיון גרירה כשלוחצים על העכבר, ואז מתכנני המוצר יכלו לבחור: או פשוט לגרור את ההודעה (הכי טוב!) או להעלות הודעה שמסבירה שהגרירה נעשית באמצעות הריבועים שבצד. זה מסוג הבעיות שבדיקות משתמשים בדרך-כלל מגלות, בטח עם כמות המשתמשים שיש לג'ימייל.
סיכום ועוד
בסך-הכל, תוספת מצויינת שמקצרת תהליכים עבור כל אוהבי הסדר בעולם, שחייבים לתייק (אתם יודעים מי אתם! ).
בתגובות לפרסום של הפוסט הזה ב"חורים ברשת" התלוננו כמה קוראים על נוחות העבודה עם הפיצ'ר החדש, אז למען הסר ספק, הכוונה שלי כאן היתה בעיקר לציין לחיוב את דרך ההודעה על הפיצ'ר החדש, ופחות את הפיצ'ר עצמו.
מאחר והתוויות הועלו אל מעל לצ'אט, הוא העיף את הצ'אט למטה בדף; אצל משתמשים עם תוויות רבות זה יצר תסכול וכעס – "שוב הזיזו לי את הגבינה". דיונים רבים סביב הנושא הזה עלו בעקבות שינויי הממשק הדרמטיים שהיו בפייסבוק בשנה האחרונה. זו תזכורת מצויינת לחשיבות של שינויים הדרגתיים, עם מבחני משתמשים, כשמעדכנים מערכת חיה עם משתמשים רבים (וגם אז תמיד יהיו כאלה שישנאו אותך על השינוי). על כך – בפוסט אחר בהמשך…
ההודעה אולי הייתה ברורה בממשק האנגלי.
בממשק העברי ההודעה יושרה שמאלה כל כך עד שרובה היה מחוץ למסך ואי אפשר היה לקרוא אותה.
באמת? עד כדי כך חובבני? חבל. תמיד מצער אותי לראות שמשקיעים פחות בעברית לעומת שפות אחרות, גם אם השיקול ברור לי – אנחנו בכל זאת קהל קטן יחסית.
הי ברק,
לגבי אהבת הג'ימייל – הדברים שציינת קיימים גם ב-email clients הנפוצים ביותר (אפילו היה תוסף לאוטלוק שפעל בצורה דומה לתזכורת ה-attachments). בד"כ אלו שלא אוהבים אותו מדברים על זה שקשה להתמצא בתוך שיחה ארוכה, וקשה להבין מה אתה מוחק (מה שמסתדר יפה עם הסיסמא הראשונה של גוגל על כך שלעולם לא נצטרך למחוק עוד מיילים והיעדר כפתור "מחק", אבל הם ויתרו על זה די מהר).
ויטלי, לגבי התוסף – זה הייתרון הגדול ב-SaaS – או בעברית, Software as a service. לא צריך תוספים.
בעניין השיחה הארוכה, בגלל זה הם המציאו את ה-wave, והם גם מסתירים היום את הטקסט מהמיילים הקודמים בתוך התגובות (hide quoted text), אבל זה עדיין מבלבל, אני מסכים. זה אינהרנטי בשיטה של אימיילים, לא ראיתי עוד email client שעושה את זה יותר טוב, אבל אני גם לא ממש מחפש כאלה. מישהו מכיר?
באוטלוק אפשר לקבץ לפי שיחה ולקבל את אותו אפקט.
הי ברק,
נקודה נוספת: לדעתי שכחו, להוסיף את ריבועי ה"חיספוס" (נראה לי שזו התחושה שהם רצו להעביר, מרגיש כאילו אפשר לגרור עם יד אמיתית…) בצד של התגיות.
גיליתי את זה רק עכשיו בפוסט שלך, אחרי שקראתי שוב את ההודעה שלהם.
אם היה את ה"תפסנים המחוספסים" בתגיות/תיקיות, לא הייתי צריך באמת לקרוא כלום…
באמת אנחנו לא קוראים כלום :)
באופן כללי, גם אני אהבתי את השינוי והצורה בה הם הודיעו.
אוריאל, אני בספק אם הריבועים הללו נשכחו בצד של התגיות בטעות. אם יש משהו שלמדתי על מה שקורה בגוגל, זה שדברים לא נעשים שם באקראי. זאת נראית לי כמו בחירה עיצובית לגיטימית, במיוחד בהתחשב בעובדה שרוב האנשים תופסים תוויות כתיקיות. העיצוב החדש מכוון לזה, ראה את הדיון עליו כאן. מי היה גורר תיקיה על מייל כדי להכניס אותו אליה? זה כמו להכניס קוביות לקופסא בלי לגעת בקוביות.
אני חייבת להודות שגם אני לא הבנתי איך גוררים הודעות, וכמוך ברק, גם אני נכנסתי להודעה בערך 5 פעמים עד שהבנתי מה אני עושה לא בסדר.
יאמר לזכותנו שלא היה כתוב שצריך לגרור באמצעות הנקודות, והציור דווקא לא כל כך ברור בנקודה הזו, יכלו להדגיש את השינוי שנעשה. זה מאוד אימפולסיבי לנסות לגרור מאמצע ההודעה ולא מהקצה השמאלי שלה.
אבל אחרי שקולטים את הרעיון זה מאוד נוח ואינטואיטיבי, ולא הבנתי איך לא ראיתי את הנקודות קודם. במיוחד אהבתי שאפשר לסמן מספר הודעות ולהעביר ביחד.
לגבי דרך ההודעה – מסכימה איתך לגמרי. קצר וברור, מעביר את המסר בלא יותר משלוש שניות של הסתכלות. לדעתי זו דרך עדיפה בהרבה מאשר הודעה בתיבה, אני אישית פשוט לא הייתי מגיעה להסתכל על מייל כזה (בלוז צפוף מנפים את הדברים הפחות חשובים), ואילו ככה הענין הובא לידיעתי בצורה הטובה ביותר.
דרך אגב – אני דווקא כן הייתי רוצה לראות פוסט על טוויטר:)
הדס, גם לדעתי הגרירה מאמצע ההודעה היא מאוד אינטואיטיבית (לזה התכוונת?). אני משוכנע שיש עוד רבים אחרים כמונו , אולי נקים קבוצת תמיכה :-) .
זה אחד השיעורים החשובים שלמדתי ממבחני משתמשים (במעבדה) ומקשר מתמשך עם משתמשים בשטח – אם יש משתמש אחד שלא מצליח, עומדים מאחוריו עוד רבים אחרים שגם נכשלו. לכן חשוב להתייחס ברצינות לכל שאלה שמגיעה לגבי המוצר, במיוחד מאנשים שלא היו שותפים לתכנון שלו, ובמיוחד בשלבי התכנון שלו ומהמשתמשים הראשונים. אז עוד יש סיכוי לשנות כיוון.
אינטואיטיבי וגם אימפולסיבי. לנמרצים שבינינו:)
ברק, ברור לי שגוגל עשו שיעורי בית. אני רק תוהה למה לא שמו את הריבועים גם בתגיות (להלן ייקרא תגקיות? :)).
אם לא היו מציינים זאת בהודעה, היית חושב לגרור את התוויות על המייל?
הדוגמא עם הקוביות מצויינת!. אולי הריבועים הקטנים בתגיות היו יכולים לעזור למי שדילג על ההודעה.
אני לא יודע אם הייתי מנסה לגרור את התוויות על המייל, כנראה שלא, אלא אם הייתי מבין שאלה תוויות ולא תיקיות. לדעתי רוב המשתמשים לא יבינו את זה כי הם לא מצפים לתוויות אלא לתיקיות. לכן גם המוטיבציה להדגיש את היכולת הזאת בממשק באמצעות ריבועים נראית חלשה יותר, גם אם הריבועים הם פתרון אפקטיבי.
אפשר היה לחשוב על להציג ריבועים כאלה רק כשהעכבר מעל התוויות, אולי גם להקיף את התוויות בריבוע ולהוסיף רקע צבעוני, כמו שתווית מוצגת כשיש מייל עם תווית – שוב, כשהעכבר מעל. אפשר לחשוב על כל מיני פתרונות גראפיים, אבל לפני כן צריך לחשוב על ה"למה" – וכמו שכתבתי בפיסקה הקודמת, לא נראה לי שיש סיבה מספיק טובה לעשות את זה.
תגקיות… שם יפה :-) באנגלית זה יהיה Folbles או Laders?
שלום ברק.
האם רק אני או שעוד מישהו שם לב לכך שניתן לגרור את ההודעה אל התויות רק לפני שפתחת אותה. אם הם באמת רוצים להיצמד לקונספט של תיקיות אז נכון שאתה ממיין לפי שם השולח ולפי הנושא. המיון הזה מתבצע לפני שפתחת את המייל בדר"כ.
מצד שני, אין בגוגל התייחסות *רק* אל הנושא אלא גם אל תחילת התוכן ולכן אינך ממוקד רק בנושא ה'שיחה'. מעבר לכך – אם ההתייחסות היא אל 'שיחה' ולא אל התכתבות, הרי ששיחה יכולה להיתפתח לכמה כיוונים. ואז אני להגדיר את השיחה בכמה תגיות.
בכל מקרה, תמוה בעיני שאי אפשר לגרור את השיחה אל התגיות/תיקיות כשהיא נפתחה.
לדוגמא – ל'ככב' (mark as star) את השיחה אפשר לפני ואחרי הפתיחה.
עכשיו אני רק מתפלל שהתשובה לא תהיה צילום מסך שמראה לי שאפשר בקלות רבה למדי לעשות את זה…
היי ישי,
צילום מסך אומנם אין לי (לא יודע איך אפשר להכניס אותו לכאן), אבל אצלי זה בהחלט עובד :). מצליח לגרור שיחה שנפתחה אל התווית, לגרור את התווית אל השיחה, לגרור תווית אל שיחה שפתוחה כרגע וכו'. לא הצלחתי רק לגרור שיחה שפתוחה כרגע, אבל זה לא נורא בעיניי.
היי ויטלי.
דיברתי על שיחה פתוחה. כלומר – במצב שאני קורא את כל תוכן ההודעה אין לי אפשרות לגרור אל התיקיות את השיחה. לדתעי זה חשוב מאחר וכשהיא פתוחה, אני יכול לתייק אותה טוב יותר. כך גם אפשר היה לגרור אותה אל כמה תיקיות.
אז יש לך אפשרות לגרור את התווית אל השיחה.
נכון. למרות שזוהי אינטראקציה אחרת לגמרי: בשיטה הזו ניתן לגרור אל השיחה כמה תוויות (שזו עדיין התנהגות של תוית), אבל זה לא קיים במצב שבו כל השיחות סגורות (למשל, INBOX). מצד שני, אני מערך שזה יגיע. גם הכפתור delete הגיע…
ישי, זה קיים גם ב-inbox :)
מפתיע לקרוא את כל הפוסט והתגובות המחכימות בעקבות השינויים האחרונים, ואז לגלות שהכל מלפני ארבע שנים. זה באמת כך?
למרות שג'ימייל ממליצה על תויות זוהרות, לא הצלחתי למצוא בהוראות איך עושים את זה.
טוב, מצאתי. אין צורך. ותודה.