לפני קצת יותר משבוע הוספתי לבלוג את רכיב הדירוג והקישורים לפוסטים קשורים של חברת Outbrain הישראלית. אתם יכולים לראות אותו כאן למטה, או בכל פוסט אחר.
כמה מכם טענו שהוא לא בולט מספיק (אני מסכים) – כאן אני אשם שלא השקעתי עדיין בעיצוב שלו, והוא הולך קצת לאיבוד בין סוף הפוסט לתגובות. אבל מה לגבי השמישות שלו?
החווייה שלי
ההוספה של הרכיב של Outbrain היתה קלה מאוד. התקנת Plug-in סטנדרטית של WordPress, תהליך אישור פשוט, וזהו. יש דירוגים. הפניות לפוסטים אחרים התחילו להופיע רק אחרי יום או יומיים, מה שהיה קצת מפתיע – שום דבר בתהליך ההתקנה לא רמז לי על זה. אבל לא על זה רציתי לדבר כאן.
כוכבי הדירוג מופיעים בסוף כל פוסט, לפני התגובות. משמאל אפשר לראות את שלושת המצבים העיקריים של הרכיב. יש עוד שני מצבים שלא מוצגים פה:
1. מיד אחרי שמדרגים מופיע הכיתוב "תודה…" אחרי הכוכבים.
2. אחרי שניה או שתיים נוספות כתוב "דורג 4.0 על ידך" (או כל דירוג אחר שבחרתם).
שני הדברים העיקריים שתפסו את תשומת לב
י בחוויית השימוש במערכת הדירוג היו אלה:
- כשיש כבר דירוג, לא ברור אם אפשר להוסיף דירוג משלך. עד שהעכבר מרחף מעל הכוכבים, אין שום אינדיקציה לזה שאפשר להשפיע על הדירוג. מצד אחד יש כאן תמציתיות ויזואלית ראויה לשבח, יהיה קשה לצמצם את הממשק עוד יותר. מצד שני, האם השימוש בו באמת ברור לכל אחד כשהוא בצורה כזו? האם ברור בכלל שאפשר להקליק עליו? האם הוא מזמין הקלקה – כלומר האם בכוכב יש כזה affordance? מעניין מה בדיקות השמישות של Outbrain אומרות בעניין.חבר לעבודה אמר שצורת הדירוג הזו זהה לזו של YouTube. זה נכון. חשבתי על זה שלמרות שאני צופה ב-YouTube הרבה, מעולם לא ניסיתי לדרג משהו, ואני נוטה להאמין שזה בגלל שהצורה הזו של דירוג לא מניעה מספיק לפעולה. אבל אולי זה קשור לאופי שלי, אני בדרך לא מדרג, גם באתרים אחרים. Outbrain ו-YouTube לא ייחודיים במערכת הדירוג שלהם, זו תבנית עיצוב (Design Pattern) מוכרת ודי סטנדרטית, בספריה של Yahoo היא זהה לגמרי.המקום היחיד שבו דירגתי על בסיס קבוע היה בזמן הסרה של אפליקציה באייפון. שם כחלק מתהליך ה-Uninstall אתה נדרש לדרג את האפליקציה. בהתחלה חשבתי שזה סתם מציק, אבל בדיעבד הבנתי שזו דרך מצויינת לחסל מהר אפליקציות בעייתיות, כאלה שיש להן באגים, תוכן פוגעני וכו'. שם דירגתי כל אפליקציה שהסרתי.
- כשהעכבר מעל הכוכבים, הדירוג הנוכחי נעלם. אמנם הדירוג צריך להיות רק שלך (לא להציץ בתשובות של אחרים!), אבל העלמת הדירוג הנוכחי יוצרת בלבול ברגע הראשון שהעכבר מעל הכוכבים. אפשר גם להזיז את העכבר מחוץ לאיזור הכוכבים ולראות שוב את הדירוג הקיים, אבל הייתי מעדיף, כמעצב וכמשתמש, לוותר על הרגע הזה של אי-הנוחות והבלבול בשימוש הראשון.
מה דעתכם?
בעקבות הצעה של רן לירון, אני רוצה לשאול אתכם: מה דעתכם – הוא שמיש? לא שמיש? איפה הוא ברור, ואיפה פחות? אתם מוזמנים להוסיף כאן תגובות.
הי ברק.
ציינת בדיוק מה שהפריע לי – המראה הרגיל של הדירוג נראה כתצוגה אינפורמטיבית בלבד.
חוץ מאשר במצב של פני הדירוג הראשון,
לא מוצגת שום אינדיקציה לאפשרות לבצע דירוג בעצמך,
שלא לדבר על הנעה לפעולה.
אפשר לנסח את הטענה הזו גם מהכיוון ההפוך –
אם הרכיב הזה היה משמש לתצוגה בלבד, ללא אפשרות הפעלה ע"י המשתמש,
הוא היה נראה, לעניות דעתי, בדיוק אותו דבר.
בהתחשב בכך – איך משתמשים אמורים לנחש שרכיב זה זמין לפעולה, לא רק לתצוגה?
ע"פ mouse over וניסיון קודם בלבד?
לא מספיק.
היי ברק.
אחלה פוסט – תודה על השימוש.
יש משהו במינימליזם של עיצוב ש"מקצר את השמיכה" כלומר.
כאשר אתה עושה עיצוב מינימליסטי (כי אאוטבריין מאמינה ב-less is more) צריך לחשוב טוב מאוד לפני שמוסיפים כל פיקסל.
אפשר היה להוסיף משהו שיגרום לעידוד לפעולה אבל אז השמיכה הייתה נמשכת והיו הרבה שמסירים כי זה מציק או מפריע.
לכן הסתמכנו כאן על קונבנציות.
אפשר גם לאמר שדוגמת הכוכבים היא לא הכי יפה ואופטימלית אבל לעומת +/- או אגודלים למעלה למטה. מבחינתנו כוכבים הם קונבנציה – כולם יודעים מה צריך לעשות איתם ומה הם מסמלים.
עוד אפשר להתווכח על זה המון ואין דעה חד משמעית בנושא אבל ממשהו צריך היה להתחיל וזה נראה לנו הכי טוב.
בכל מקרה – אאוטבריין מתרכזת כרגע בעיקר בהמלצות.
אשמח לשמוע את דעתך על אופן הגשת ההמלצות.
אורי
צוות outbrain
המלצה אחת, בשתי מילים –
Split test
רן.
תודה, אורי.
זו אכן קונבנציה, אבל כמו שאומרים, rules are made to be broken.
כשכולם עושים משהו בצורה מסויימת, יש יתרונות מאוד ברורים לשימוש באותה התבנית: יש לא מעט אנשים שמורגלים בה, היא נבדקה כבר במעבדות שמישות והיא בחירה בטוחה – אין סיכוי גדול לטעות איתה, והיא גם זולה – אין צורך להשקיע זמן רב בעיצוב. אבל מה עם משתמשים שמעולם לא דרגו? האם המראה הנוכחי מזמין גם אותם ללחוץ על הכוכבים? אני נוטה להסכים עם רן – רכיב לתצוגה בלבד היה נראה בדיוק אותו הדבר. כמו שכתבתי גם בפוסט, אשמח לשמוע על בדיקות שמישות שעשיתם או שאחרים עשו והשתמשתם בהן.
לגבי ההמלצות, אני מעדיף לשמור את זה לדיון נפרד בהמשך.
מעניין לקרוא.
מתבקשים עוד פוסטים על וורדפרס ושמישות, זה הרי שילוב של הבלוג הזה.
התייחסת במאמר לנושא השמישות מצד מי שרוצה לדרג. אבל מה לגבי מי שרוצה לעשות שימוש בדירוג?
אני יכול להבין את השימוש באתר כמו you-tube — למשל כאשר אני מחפש קליפ מסויים שיש לו ביצוע ע"י 5 זמרים, וכל אחד מהם הועלה ע"י 5 אנשים שונים באיכות שונה של הקלטה והמרה, אני אשמח להעזר בדרוג כדי לצפות בזה שקיבל את הציון הגבוה ביותר.
בהקשר של בלוג, זה קצת פחות ברור. זה לא שיש כזה מבחר גדול מכל דבר, ומצד שני יש פרמטר הרבה יותר חשוב לדעתי של מספר התגובות.
יהודה,
השימוש העיקרי של הדירוג בבלוג הוא עבור תיבת ה"פוסטים פופלאריים" בעמוד הראשי, בצד שמאל, אם כי אפשר היה להשיג את אותו המידע על-ידי שיקלול של הצפיות והתגובות, גם בלי הדירוג.
המטרה המקורית שלי להוספת הרכיב של Outbrain היתה רק להוסיף את הקישורים לפוסטים קשורים בתחתית הפוסט, כדי לאפשר לאנשים להגיע לעוד תכנים באתר כשהם גומרים לקרוא פוסט. הדירוגים הגיעו כעיסקת חבילה עם הקישורים.
אני לא יודע איך האלגוריתם של Outbrain לפוסטים קשורים עובד, אבל הייתי שמח לראות אותו פועל בלי הדירוג. וזה למרות שהדירוג מפעיל את המבקרים באתר, ולמרות שמעניין לגלות מה אנשים חושבים (גם כשזה לא חיובי). אולי כשהבלוג יגדל הדירוג יהיה יותר מעניין.
ככל שאני מנסה יותר להשתמש בכלי הדירוג, כך נהיה לי יותר ברור כמה העירבוב בין תצוגת המצב הקיים לבין הצבעה מבלבל.
ברק,
באמת לא שמתי לב לתיבת הפוסטים הפופולרים (אני קורא דרך rss ומגיע לפוסטים ספציפים כדי להגיב).
עד כמה שאני מבין, לא ניתן לנתק בין הדרוג לבין פוסטים קשורים. אין לי שום ידע מוקדם על Outbrain, אבל לפי העובדה שציינת (שהפוסטים הקשורים הופיע רק לאחר מספר ימים), וכן לפי הניסוח של הטקסט: "בנוסף, אולי תאהב את…", אני מסיק שהאלגוריתם שלהם פשוט מקשר בין הפוסטים ע"פ דרוג של האנשים. כלומר, נניח ששלושה אנשים נתנו 5 כוכבים לפוסט הזה ואותם אנשים נתנו 5 כוכבים גם לפוסט על הספר של קופר, אז בפוסט על הספר תופיע המלצה לפוסט הזה.
יהודה – עד כמה שראיתי, לא משנה מה אתה מצביע, ההמלצה היא אותה המלצה.
רק הניסוח ("חשבת שהפוסט הזה מצוין. אולי תאהב את.." "חשבת שהפוסט הזה גרוע. אולי תאהב את…" ) משתנה.
הצבעה בודדת לא משנה. התוסף משקלל את "חוכמת ההמון" — משהו כמו: אם 80% מהמצבעים חושבים ששני מאמרים שונים טובים באותה מידה, אז יתווסף קישור הדדי בינהם.
דיון מעניין. מה שאתם עושים זה מתארים את ה"User model" שלכם – איך אתם תופסים את האלגוריתם של Outbrain לפי ההתנהגות שלו. מודל כזה הוא לא תמיד מדוייק…. מהמעט שקראתי באתר שלהם, ההמלצות הן אישיות, כלומר כל אחד מקבל לינקים לתכנים קשורים אחרים. ההמלצות מותאמות עבור כל אחד בהתאם להצבעות וההקלקות שלו על לינקים קשורים:
http://www.outbrain.com/api
ברק, יהודה ורן
הדיון מאוד פורה ואני שמח לעקוב אחרי "איך המשתמשים תופשים את השירות".
התוסף יכול לעבוד ללא הדירוגים – כך הוא למשל עובד באתרים כמו USATODAY ואחרים ונותן המלצות מעולות.
מנגנון המלצות אינו מבוסס אך ורק על הדירוגים והוא מורכב בהרבה ממה שאתם מתארים.
בכל מקרה ברק – כרגע הבלוג שלך מפנה המלצות רק לעצמו – אם תרצה, פנה אלינו ו אפשר לפתוח אותו גם לאתרים אחרים.
לטובת הקוראים.
הנה השני סנט שלי:
1. המנגנון באמת לא מזמין לדרג. לטעמי דה מרקר שבדרך כלל מעצבנים עד אין קץ דווקא עשו את זה יפה ואכן יש המון התעסקות עם הכוכבים שם. המנגנון שם מורכב יותר, אבל התצוגה פשוטה, ברורה ומזמינה. ואפילו מוכרת לגולש הישראלי.
2. לא ברור מה הקשר של ההמלצות לפוסט. על סמך מה התוסף מציע לקוראים הגברים של הבלוג לקרוא דברים נוספים? זה קשור לאותו נושא? זה קיבל דירוג גבוה? מי שקרא את הפוסט הזה קרא גם אחרים (אמזון)? לי זה נראה כמו המלצה אקראית.
אבל יופי של פוסט יצא לך.
הממ, בקשר לנקודה הראשונה: כמו שאמרת, זו תמציתיות ויזואלית ראויה לשבח, ובזמן שהיא לא כל כך "מזמינה" – אני חושב שהשאלה אם "השימוש הוא ברור" היא קצת בעייתית – רק חלק קטן מהאנשים באמת "יתקשרו" (engage) עם התוכן שלך וייתנו עליו פידבק, בין אם אהבו אותו או לא. אני חושב שרוב האנשים שמדרגים בדרך כלל כתבות, קליפים וכו' דווקא כן יבינו את השימוש, מי שלא נוהג לעשות זאת עלול ל"דלג" אוטומטית. בדיוק כמו במקרה שלך עם הסרת אפליקציות מהאייפון..
השאלה היא איך מגבירים את פוטנציאל ה-engagement לאלה שדווקא כן ידרגו?
* אפשר לאלתר את העיצוב של התוסף בכך שהוא יהיה מוקף במסגרת (border) ועם צבע רקע כהה יותר, כך שהוא יהיה יותר זמין ובולט.
* אפשר להציג את האפשרות ע"י הוספת טקסט מעליו: "דרג פוסט זה:" "כמה מגיע לי?" "מה הציון שלי?"
בקשר לנקודה השניה: מסכים לגמרי. גם התיוג של כל דירוג (גרוע, משעמם,…מעולה) הוא לא אידיאלי לפי דעתי, לפעמים אני אתן לפוסטים כוכב אחד לא בהכרח כי חשבתי שהם היו "גרועים" או 5 כוכבים לא בגלל שהם היו "מעולים", זה יותר "אהבתי" ו-"לא אהבתי"…סובייקטיבי, לא נייטרלי בעליל..אבל זו כל הפואנטה לא?
אחלה פוסט, יופי של דיון!
זיגמונד
קצת אוף-טופיק אבל קשור לנושא דירוג כוכבים – יו-טיוב חושפת נתונים המראים שאנשים נוטים לתת דירוג חיובי מאוד או שלא טורחים לדרג בכלל http://youtube-global.blogspot.com/2009/09/five-stars-dominate-ratings.html זה לא דבר כה מובן מאליו לדעתי ונחמד תמיד שיש מידע שמאפשר להגיע למסקנות כאלה מאשר לנחש.
השאלות המרכזיות, לדעתי, מצד ה"לקוח":
– האם הדירוג מעניין את הקוראים?
– האם יש לקוראים אינטרס להשפיע על הדירוג?
– האם הקוראים מורגלים בשימוש בכלי דירוג?
ומצד ה"ספק":
– כמה חשוב לבלוגר שידרגו את הפוסטים שלו?
– האם כול דירוג, כולל דירוג שלילי, או סתמי יתקבל בברכה?
– מה הערך המוסף שמספק הדירוג לבלוגר?
– האם חיוני "לשחד" את הקוראים ("דירוג מדרגים", לדוגמה) בכדי שיצביעו?
– האם יש סכנה שלקוחות ישתמשו בשירות לרעה ?
(""עצבנת אותי, אז אני מוריד לך את הדירוגים של כל הפוסטים"?)
על בסיס השאלות הבסיסיות הללו צריך להחליט איזה משקל והבלטה לתת לדירוג,
עד כמה להשקיע בהנעה לפעולה, עד כמה חיוני להפוך אותה לברורה מאליה,
ובכלל – האם להציג אופציה לדירוגים?
תודה לכולכם על התגובות המעניינות!
בהמשך לעניין המוטיבציה שעלה כאן מכמה מהתגובות, שיקול נוסף שיכול להיות מעניין בקשר למערכות דירוג – נושא לפוסט ארוך בפני עצמו – הוא נפח המבקרים באתר. בהקשר הזה יש ל-Jared Spool הרצאה מעניינת שנקראת "Revealing Design Treasures from the Amazon". הוא מתחיל עם הנושא הזה וממשיך לדברים מעניינים אחרים. הוא מדבר על הצורך בכמות גדולה של אנשים כדי לנהל מערכת דירוג ו-Reviews בעלת ערך.
שקף 8 במצגת מראה את אותה תמונה שאמיר מזכיר בקשר ל-YouTube. הדוגמאות שלו מצחיקות ומעניינות – ממליץ:
http://www.uie.com/brainsparks/2009/06/01/presentation-revealing-design-treasures-from-the-amazon/
דוגמה נאה לחשיפת האפשרות לבצע דירוגים באמצעות הכוכבים (להבדיל מלראות אותם בלבד) ניתן לראות באופן בו שולב רכיב זה ב- http://blog.donavon.com/
זה מרגיש קצת כמו קביים מבחינה עיצובית. בהחלט לא החזון הנאה של Outbrain, שכל פיקסל נבחר בקפידה. אבל אין מה להגיד – זה עושה את העבודה – תשומת הלב נמשכת לשם באופן ברור.
היי ברק – פוסט מוצלח שהביא לדיון פורה…
לומדים בעזרתו כמה דברים פשוטים (כ-ו-ל-ה 5 כוכבים) דורשים חשיבה ותכנון.
בסופו של דבר, למרות כל ההערות שאעיר בהמשך, הממשק משיג את מטרותיו:
• מאפשר לקהל הרחב (90% מהקהל – עפ"י נילסן http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html – שצופים אך לא מגיבים או מדרגים) לדעת עד כמה אהבו או לא את הפריט המדורג וכמה אנשים היו נטלו חלק.
• מאפשר לקהל המדרגים (ה- 9% עפ"י נילסן) לדרג בקלות.
כמה הערות על הקשר שבין עיצוב ואיפיון שממשק הדרוג חושף:
• בחירת הצבעים לכוכבים:
הצבעים, מלבד הצבע האדום (ל-"גרוע"), אינם מרמזים על ציון הדרוג. הצהוב ל"מעולה" לא נראה יותר חיובי מהכתום החם של "בסדר". אם בוחרים להשתמש בצבעים – וזה בעייתי כמו שיוסבר בהמשך – רצוי ליצור בידול ולוודא שהם אכן מעברים את המסר. פתרון אפשרי הוא לעבור עפ"י צבעי הרמזור: מאדום לצהוב לירוק.
• צבע הכוכבים משתנה בעת הדרוג. הטקסט המסכם את הדרוג ("גרוע", "משעמם", "בסדר" וכו') נותר באותו צבע (ללא תלות בדרוג) ומשמאל.
יש כאן כמה בעיות:
o הטקסט משמאל משתנה וגורם למבט לנדוד שמאלה ולאבד קשר עין עם סמן העכבר. אתרים דוגמת http://www.amazon.com פתרו זאת ע"י כתיבת הציון ב- Tooltip שצמוד לסמן.
o כל כוכב שווה בערכו לאחרים. שינוי צבע הכוכבים מבלבל. אותו כוכב נראה אחרת תוך הזזת העכבר. באתרים המובילים בהם מדרגים באמצעות כוכבים הבידול היחיד בצבע הוא בין כוכב בחור ללא בחור.
o העובדה שצבע הטקסט המסכם נותר באותו צבע גורמת לחשוב שאין הבדל משמעותי בין בערכו בעת הדירוג. דווקא את צבע הטקסט המסכם מומלץ לשנות עפ"י הדירוג.
• חוסר אטרקטיביות של פריט לפני הדרוג הראשון והצגה מטעה שלו. צבע דרוג לפני הדרוג הראשון נראה כאפס. במצב רצוי ליצור בידול ולתת לכוכבים מראה שונה: יתכן קווקוו או שקיפות חלקית.
• ניתן לציור הבהוב למשך כמה שנות למשתמש שעדיין לא דרג כדי למשוך קשב. אני מסכים שהטקסט עם החץ "עושה את העבודה
שימוש שימושי (…) בנתוני הדרוג:
• הקשר בין "אהבת את הפוסט הזה ( ), אולי תאהב גם את.." לבין הקישורים לכתבות האחרות קלוש משהו.
• מומלץ להציג את הדרוג בתקציר הפוסט כדי לתת לגולש מידע משמעותי אם להיכנס לקריאת הפוסט.
• להציג פוסטים המוצלחים ו/או מעוררי העניין.
תודה רבה לך! בקרוב ארכוש את המדריך המצוין שלך.. מקווה לראות עוד פוסטים מעניין שלך :)