לא' בעבודה שלי נולד בן. מכירים את המיילים שמגיעים לא הרבה זמן אחר-כך? רצף תמונות של ילד אדמדם, עכברי לפעמים, שעיר, שההורה המאושר מוכן להישבע שהוא הוא הדבר המושלם ביותר בעולם. בדרך כלל המייל הזה נשלח בתפוצת כל העולם ואחותו, כולל את אלוהים, קונדליסה רייס, ואייל גולן.

המקרה הזה לא היה שונה בהרבה, א' שיגר לכל המשרד, גם אלי, אימייל שמזמין לבקר באתר (מוגן בסיסמא!) שבו נמצאות התמונות הנכספות. זה היה המכתב:


הנה כמה תמונות מאחרי הלידה (כמו שהבטחתי)…

האתר הוא http://www2.snapfish.com/login כתובת האימייל היא [email protected] והסיסמא היא סיסמת XMPie הידועה לכולכם.

ברגע של חולשה, לחצתי על הלינק, הכנסתי את הפרטים – וזה לא עבד. ניסיתי שוב, הפעם עם copy ו-paste – ו… כלום. הקלדתי ידנית, ניסיתי uppercase ו-lowercase, ו-nada. באכזבה קלה, פניתי לא' במייל וכתבתי "לא עובד". א' הגיע אלי מיד, והראיתי לו איך זה לא עובד. פתחתי את הלינק, עשיתי copy למייל, ו-paste באתר. עד כאן בסדר. אז עשיתי copy למילה XMPie, וא' מייד אמר לי: "מה אתה עושה? זאת לא הסיסמא!", ואני אמרתי, "אבל זה מה שכתבת!", והוא אמר, "לא נכון! תקרא". אז קראתי, בפעם הראשונה מסתבר, בדיוק מה כתוב. "הסיסמא היא סיסמת XMPie הידועה לכולם". אז למה הייתי כל-כך בטוח ש-XMPie היא הסיסמא?

פתרון התעלומה

התשובה פשוטה מאוד. כשקראתי את המשפט, לא באמת קראתי אותו. סרקתי אותו. חיפשתי את המידע שהיה נחוץ לי. מניסיון העבר ידעתי שבמיילים כאלה כשיש לינק ל-login, יש שם משתמש וסיסמא באנגלית. לכן אחרי ה-URL מייד סרקתי את המשפט ומצאתי שתי מילים באנגלית – כתובת אימייל, ואת המילה XMPie. זה ענה לתבנית המוכרת לי, ולכן ניסיתי את זה. בעוונותי, כמו משתמש טיפוסי, כשזה נכשל – התקשרתי מייד לתמיכה מחייך

למה זה מעניין אתכם? אם אתם לא מתעסקים בעיצוב ממשק משתמש, אז כנראה שלא ממש. אבל אם כן, זה צריך לעניין אתכם מאוד. כשאתם כותבים הודעות שגיאה או מידע למשתמש, קחו בחשבון שזה בדיוק מה שהמשתמש יעשה. הוא יסרוק. במיוחד אם המשפט ארוך. אם אתם צריכים להעביר למשתמש מידע, עשו את זה בצורה תמציתית ופשוטה. כשהמידע מבני, כמו פה, תנו לו אותו בתבנית ברורה ומוכרת, כזו שלא תבלבל אותו. למשל:

אתר: http://www2.snapfish.com/login

משתמש:[email protected]

סיסמא: סיסמת החברה הרגילה

מאחר ואין כאן אנגלית בשדה הסיסמא, אין מקום לטעויות כמו שאני עשיתי. הסיסמא בעברית, זה ימשוך את תשומת הלב שלי, ויאלץ אותי לקרוא. המידע מאורגן לפי סדר הפעולה: קודם כתובת, אחר-כך שם משתמש, אחר-כך סיסמא. אין צורך לסרוק משפט, לפענח תחביר וכו' – רק המידע שנחוץ נמצא כאן.

עשו טובה למשתמשים שלכם, תכתבו מעט ופשוט!

ג'ואל ספולסקי כתב יפה על איך אנשים קוראים (או למעשה, לא קוראים) טקסטים בממשק המשתמש, ולמה. הוא טוען שמשתמשים לא קוראים כלום. אני לא אהרוס לכם את ההפתעה, תקראו בעצמכם, הוא מצחיק ולעניין. מומלץ.

Designing for People Who Have Better Things To Do With Their Lives

ברק