הפוסט הזה הוא חלק מסדרה של 8 על יום השימושיות העולמי 2009 שהתקיים ב-12/11/2009. בכל פוסט ראיון עם אחד המרצים בכנס.

לכל הפוסטים בסדרה

Ronen

רונן שמיר הוא יועץ ומנהל תוכן לניו-מדיה, ומרצה בבית-ספר "חשיפה" של האוניברסיטה הפתוחה (למדתי שם!).
ההרצאה שלו נקראה "הרשתות החברתיות – הקלות הבלתי נסבלת של החיים", ועסקה ברשתות החברתיות ובגישה שהן מאפשרות לנו לאנשים ולידע שהיה קשה לנו להשיג בצורה אחרת.

תקציר ההרצאה

את תחילת ההרצאה של רונן פספסתי (ראיינתי את פרופ' רפאלי), אבל החצי השני שלה נראה די מוכר: זירקו שאלה לרשת החברתית הנכונה, וקבלו שפע של תשובות. רשת חברתית ענפה מאפשרת לנו להגיע לאנשים שלא היה לנו שום סיכוי להגיע אליהם עם השאלה שלנו. היא גם מאפשרת לאנשים אחרים להגיע אלינו.

המצגת

רונן אמר שמגמה מאוד ברורה שלדעתו עוד תתחזק היא של רשתות חברתיות עם התמחות ייעודית. הוא הביא כדוגמא את Waze. בניגוד לתוכנות GPS רגילות, Waze מספק הנחיות נסיעה שמבוססות על מצב התנועה. איך? לא לא, זה לא לפי גלגל"צ.

הרעיון פשוט: רשת חברתית לנהגים. התוכנה מדווחת אוטומטית לשרת של Waze את מיקומכם ואת מהירות הנסיעה שלכם. זה הכל. השרת מבין מזה לבד איפה יש עומסים כי הוא יודע מה המהירות הרגילה בכביש שאתם נמצאים בו. כשאתם מבקשים מסלול ליעד כלשהו, הוא מתחשב בנתוני העומסים. אפשר גם, אגב, לדווח על שוטרים, מכמונות מהירות, וגם סתם "קשקשת ברשת" (צ'אט). לא בטוח שזה הדבר הכי טוב לעשות תוך כדי נהיגה, אבל מנסיון אישי, הוראות הנסיעה של Waze הצילו אותי מפקקים מיותרים כבר כמה פעמים.

waze

אתר LinkedIn היוא דוגמא מצויינת נוספת. אני יכול לספר לכם על כמה וכמה הצעות עבודה שהגיעו אלי דרך האתר הזה. כשגייסתי עובדים נעזרתי באתר לא פעם כדי לחפש אנשים טובים, וכדי לבדוק מועמדים שפנו אלי ישירות עם קורות חיים. מי שעזרה לי לממש את הפוטנציאל של האתר  היתה אחותי, מורית רוזן. היא מלמדת אנשים איך לנצל את לינקדאין לגיוס בקורס "חיית גיוס ברשת", וגם בערכה לגיוס עובדים דרך LinkedIn. כמובן שבתור אח זכיתי לקורס אישי :-)

הראיון

רונן היה שותף לתכנון האתר "כמוני". הוא גם מנהל התוכן של האתר. האתר הוא רשת חברתית בריאותית (לא רפואית, הוא תיקן אותי בראיון). באתר אפשר להציג שאלות בנושאי בריאות, ולתת לחבר'ה (או סתם אנשים) לתת תשובות. יש שם גם בלוגים בנושאי בריאות ועוד תכנים.

האתר כמוני

אותי הטרידו שתי שאלות:

  • איך אפשר לסמוך על "מומחים" באתר כזה, אם כל אחד יכול לתת תשובות כאילו הוא מומחה?
  • האם הממשק של "כמוני" מסייע בנושא האמינות של מומחים?

לרונן היו תשובות מאוד ברורות בעניין.

אני מוכרח להגיד שלא הייתי מרוצה כל-כך מהתשובות. הייתי ממליץ לאתר "כמוני" לבדוק אפשרות למערכת דירוגים או המלצות כלשהיא שתאפשר לאנשים (וגם תיתן להם אינטרס) לצבור אמינות באתר.

בנוסף, הייתי מצפה מהמערכת להבדיל ויזואלית בין תגובות של "סתם" משתמשים, לבין משתמשים שזהותם המקצועית אומתה. הייתי מבדיל בצבע ובצורה, למשל, מוסיף תמונה, ואולי גם מוסיף פרטים שיגדילו אמינות: "מנהל המחלקה ל…" או "רופא מומחה ל…" וכו'. שינוי כזה ישרת גם את המשתמשים הרגילים, שיסמכו יותר על המשיבים המקצועיים, וגם את המומחים שיקבלו במה מכובדת יותר, מה שעשוי להגדיל את המוטיבציה שלהם להשתתף באתר.

אתם מוזמנים לצפות וגם להגיב כאן למטה.

לא רואים את הסרטון? צפו בו בבלוג.

הראיון הבא

HTML5 מנקודת מבט של ממשק ושמישות, עם ד"ר ישע סיון ואייל סלע.