תשבעו בכל היקר לכם שזה לא קרה לכם אף-פעם: מילאתם טופס באתר כלשהו, התכוונתם ללחוץ על "שלח" ולחצתם בטעות על "נקה טופס". אין פה שום דבר חדש, נילסן כבר דיבר על זה לפני 10 שנים. גם קארוליין ג'ארט, גברת טפסים, כתבה עליהם ב-2004, למרות שהיא באופן מוזר היתה סבורה שיועצי שמישות אוהבים את הממזרים האלה (NOT!). הכפתורים האלה מיותרים לחלוטין, וצריכים להיעלם מהעולם.

אז איך זה שעדיין מסתובבים חופשי טפסים עם כפתור "נקה"?

כן, אני מתכוון גם כאן, אצלנו. באתרים של רוב הגדולים.

מאיפה בא ה"נקה" הזה?

תפסיקו לנקות לנו את הטפסים!

כשהמציאו את סטנדרט ה-HTML 2.0 הכניסו פנימה את סוג הכפתור הזה – RESET. אפשר לכלול אותו בכל טופס בלי מאמץ, זה דורש רק שורה אחת של קוד, והופ – קיבלנו כפתור פלאים שיודע למחוק את כל התוכן בטופס. אבל למה זה טוב? מתי באמת צריך למחוק את כל התוכן בטופס? הסיכוי למחוק משהו בטעות הרבה יותר גדול מאשר שמישהו יצטרך למחוק את כל מה שכתב.

עוד כפתור = עוד עבודה

בארי שוורץ מדבר בשיחה מצויינת ב-TED על פרדוקס הבחירה (רוצו לראות אם עוד לא עשיתם את זה). ככל שיש לנו יותר בחירה, כך יותר קשה לנו. כשאנחנו צריכים לבחור בין כפתור "שלח" לבין כפתור "נקה", אנחנו צריכים להשקיע מאמץ בפענוח של מידע – מה כתוב עליהם? מה הפעולה שאני רוצה לעשות עכשיו?

הנה דוגמה מאלפת מבית NRG – זה מהטופס של "המייל האדום".

clean

NRG הגדילו לעשות והוסיפו לנו גם כפתור "נקה" וגם כפתור "סגור". זה הופך את שליחת המייל האדום לסוג של מבחן אינטליגנציה, או לפחות מבחן עומס קוגניטיבי וקשב. אם אתם לא מרוכזים, לא תשלחו לנו סקופים, מה תגידו על זה? כמובן שלחיצה על "סגור" או "נקה" לא נותנת התראה לפני שאנחנו מאבדים את כל מה שכתבנו.

חוץ מעניין כפתור ה"נקה", אגב, יש פה עוד כמה חוקי שמישות חשובים שנשברו:

  • בחירת הקידומת נמצאת הרחק הרחק ממספר הטלפון
  • תיבת מספר הטלפון ענקית ביחס לכמות התוכן שאנחנו צריכים להזין בה (אבל זה יושב יפה מבחינה גראפית, לכאורה – הכל באותו רוחב).
  • בקישור שפותח את החלון כתוב "המייל האדום" עם אייקון של מעטפה, אבל בראש החלון הכותרת היא "סקופ מייל" ואין זכר למעטפה.
  • הטופס מופיע בחלון דפדפן חדש, במקום להשתמש בחלון על גבי אותו דף (כזה שיש לו צבע אפור חצי-שקוף ברקע) כמקובל היום.

adom

עוד דוגמאות מהנוף המקומי

בפניקס הישראלי מתנוסס לו כפתור "נקה" גדול וגאה בתחתית טופס יצירת הקשר. אין שום התראה לפני שהכל נמחק. אופס!

fnx

בקופת חולים מאוחדת יש החלטה עיצובית עקבית: בכל הטפסים יש כפתורי "נקה" ו"שלח" אחד ליד השני.

meuhedet

בכללית יש מסלול אקספרס (ככה נקרא הדף) שמוביל ישירות לכפתור ה"נקה טופס".

קופת חולים כללית

ב-gov.il (גידי, מה קורה?), בטופס יצירת קשר – כן, ניחשתם נכון.

gov

בבית החולים רמב"ם עוזרים לנו עם אייקון של X שמציין ניקוי, ואייקון של חץ (שממש קשה לראות, אם כי הוא מאוד אלגנטי) שמציין "שלח":

רמב

באגד אפשר למלא 16 שדות כשפונים למחלקת "פניות הציבור", ואז למחוק את כולם בלחיצת כפתור קלה אחת.

egged

בשירות הלקוחות של תנובה התמונה די דומה, אבל רק למי שגולש ב-Internet Explorer. זה ברור למה – שועל אש זה בשרי, תנובה זה חלבי:

תנובה

כמה דוגמאות טובות יותר

בישרוטל, בטופס "יצירת קשר", הפעולה "נקה טופס" אמנם מופיעה, אבל לפחות עם קו תחתון, ולא ככפתור. היה כדאי לקחת את זה עוד צעד, ופשוט להעיף את "נקה טופס" מכאן. עוד בעיה – הכפתור נמצא גם רחוק מאוד משאר הטופס (תלחצו כדי לראות).

ישרוטל. קישור.

 

בהרשמה לאימייל של ynet המצב הרבה יותר טוב. אין "נקה טופס", יש רק "ביטול" וגם הוא מוצג כקישור.

מה שפחות מוצלח הוא שהוא נמצא הרחק הרחק מכפתור ה"הרשם >". אם כבר שמים קישור לביטול (מה שלא ממש הכרחי כאן כי אפשר פשוט לסגור את החלון), עדיף שהוא יהיה במקום שאפשר גם לראות אותו. אחרת למה הוא שם?

הרשמה לאימייל של ynet

בביטוח הלאומי יש בכל הטפסים רק כפתור "שלח". מצויין!

btl

בשטראוס גם הקפידו לשים רק כפתור "שלח", וגם שמו אותו במקום מצויין – בפינה השמאלית למטה של הטופס.

strauss

אז מה עושים?

  • קודם כל, מוותרים על כפתור ה"נקה". פשוט לא שמים כזה.
  • אם יש פעולות שרוצים להציג בנוסף לפעולה הראשית, כמו למשל "בטל" או "סגור", להציג אותם כקישורים ולא ככפתורים. כך הם ימשכו פחות תשומת לב מאשר הכפתור הראשי כי הם יקבלו פחות משקל ויזואלי, וכך גם יבלבלו פחות את המשתמש האומלל.
  • אם הכפתורים או הקישורים הנוספים גורמים לאובדן מידע (כמו, למשל, ההודעה שהרגע הוקלדה בטופס), לשאול את המשתמש לפני שמוחקים – "אתה בטוח שאתה רוצה למחוק את כל מה שכתבת?" – יש סיכוי טוב שהתשובה תהיה לא. ברוב המקרים עדיף לא להציג כפתורים כאלה מלכתחילה.