תוכן הוא המלך. סביבו הכל סובב. אנחנו כבר יודעים שבשבילו המשתמשים מגיעים, שהוא הבסיס לכל אפיון ועיצוב ושהאינטרנט קיים עבורו. אבל איך מאפיינים מוצר חדש עוד לפני שנוצר בו תוכן? ומי בכלל אמור ליצור את התוכן הזה? תנשמו עמוק. לשם שינוי, התשובה היא לא בהכרח "אתם".
אפיון ללא תוכן אמיתי הוא לרוב אפיון לא טוב. ההחלטות שמתקבלות בשלב האפיון צריכות להתבסס לא רק על מחקר מעמיק, צרכים עסקיים של הלקוח ומשימות המשתמשים. הוא צריך להתחשב גם בתוכן שהוא הולך לעטוף. הוא צריך לתרום לו ולהציג אותו בצורה שתורמת גם לחוויית המשתמש וגם לאיכות התוכן.
מיקרו קופי זה לא תוכן
רק לשם הבהרה – תוכן הוא כל מה שעבורו המשתמשים מגיעים: מידע אודות טיסה, כתבה מעניינת, תמונות של חברים. תוכן הוא לא טקסט תומך לשדה חיפוש, שתי מילים על כפתור או כותרות בתפריט. כל אלו נקראים בדרך כלל "מיקרו-קופי".
תוכן הוא התכל'ס ולשם שינוי, מדובר באלמנט ממשקי שאתם לא אחראים עליו. קראתם נכון – אתם לא. המגמה של השנים האחרונות בתחום ה-UX כבר הצליחה לשכנע את כולנו שאם זה נשמע כמו משהו שמשפיע על חוויית המשתמש, ונראה כמו משהו שלמשתמש יהיה אכפת ממנו, זה כנראה משהו שאנחנו צריכים להתעסק איתו.
יש למגמה הזו הרבה יתרונות. לדוגמא – סוף סוף יש מישהו שלוקח אחריות על כל התחומים שרלוונטיים לחוויית המשתמש ויודע לחבר אותם יחד. המגמה הזו ייצרה התייחסות מעמיקה יותר למיקרו קופי, הפנמה שיש עוד נקודות ממשק עם המשתמש גם מעבר למסך ועוד. אבל בואו נדבר רגע על החסרון הבולט בה. יש לנו איש UX אחד שחולש על הרבה נושאים ומתמחה רק במעטים מהם. כמו שאני רואה את זה, כשזה מגיע לתוכן, המשתמש יכול רק להפסיד ממעורבות של מומחה חוויית משתמש שרוצה להגדיל ראש.
אז מי אמור לכתוב את התוכן?
התשובה הכי פשוטה היא – אנשי תוכן! אתם אנשי תוכן? לא? יופי, אז אתם לא כותבים תוכן. אנשי תוכן יעשו את זה טוב מכם. הם יעבירו את המסר בצורה חדה יותר מכם. הם ישתמשו בזמן שניתן להם לפרוייקט בצורה טובה יותר. והכי חשוב – גם הלקוח וגם המשתמש יהיו מרוצים יותר.
אבל זה לא אומר שאתם לא נוגעים בתוכן. אתם יכולים להנחות, להדריך, להסביר ולייעץ לאנשי התוכן. אפילו רצוי שתעשו זאת.
אם אף פעם לא עבדתם מול אנשי תוכן, הנה כמה כללי מפתח:
- אתם צריכים לפגוש אותם בתחילת שלב האפיון
לא תוכלו להתחמק מזה. האפיון שלכם צריך לחבק את התוכן כבר מהשלב הראשון. אם תנסו להתחמק מזה, זה יחזור לרדוף אתכם. - הם צריכים כמה שיותר מידע
שתפו אותם בכל תהליך המחקר שעברתם. ספרו להם את כל התובנות שעלו, תגלו להם את הצרכים העסקיים ותראו להם את מה שהמתחרים עושים. - הם צריכים מילים
תכניסו אותם לשפה של המשתמשים. הם יצטרכו לכתוב כמוהם וחשוב שהם יבינו באילו מילים משתמשים ובאילו לא. - הם צריכים להבין תכולה
תראו להם את כל מסכי האפיון. תגדירו להם מה נראה לכם סביר ומה לא (כותרת ראשית באורך 5 שורות, לדוגמה) ותקשיבו לעצות שלהם. הם עשו את זה כבר כמה פעמים.
חייבים להתחיל לעבוד ועדיין אין תוכן אמיתי מוכן? תעזרו באיש התוכן כדי להבין את אורך התוכן, צרכיו ומאפייניו. רק (!) אז תוכלו להעזר בלורם איפסום בתור שומר מקום זמני. ברגע שהתוכן האמיתי מגיע, דאגו למקם אותו ולראות אם האפיון והתוכן עדיין תומכים אחד בשני. בכל מקרה, אל תגיעו לעיצוב ללא תוכן אמיתי.
טיפ אחרון
אתם אולי לא צריכים לכתוב תוכן אבל אתם צריכים להבין בו. תתחילו לחקור מבנים של תוכן, תצורה של כותרות ואיכות של מילים. אתם צריכים לדעת איך נראה תוכן שאתם אוהבים ואיך נראה תוכן שאתם לא רוצים שהלקוח שלכם יקבל.
איך מתעדפים את כתיבת התוכן?
בכנס UXI STUDIO שאנחנו ביוניק יו איי מארגנים, יעביר Gerry McGovern סדנה והרצאה שיעסקו בזיהוי המשימות החשובות ביותר של המשתמש ובדרכים ליצור תוכן וניווט באתר, בהתאם להן. ג'רי ייעץ לחברות ענק ובניהן גוגל, מיקרוסופט ו-IBM.
עוד משהו שאפשר לעשות כשאין עדיין תוכן – להעתיק תוכן מהמתחרים (אחרי שמוודאים שבמוצר הסופי יהיה תוכן דומה).
לשלב האפיון בלבד, כמובן :)
רעיון מעולה
יוסף, מה תעשה אם המתחרה הכי מוצלח שלך מצא לנכון לספר למבקרי האתר שלו בדיחה מוצלחת, שבזכותה המכירות עלו עד לשמיים?
הכי פשוט- אנשי תוכן שהם גם מאפיינים, איך לא חשבו על זה קודם? :)
ואם כבר, שיהיו גם מעצבים ומפתחים. סתם עצלנים, אני אומרת לך
פוסט מצוין, תודה.
אלא שהתוכן ברובו נכתב בידי הקהל ואין לנו גישה אליו, מה יכתוב ואיך. החל בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכלה באימייל
היי איל,
הכוונה לא הייתה לתוכן גולשים (שגם אותו אפשר לנסות לייצר מראש), אלא לתכנים שמוצגים על ידי הממשק.
יסמין,
אני משווה את מה שכתבת פה עם יצירת פרסומת לטלויזיה, מקצוע שיש לו ותק רב והחלים ממחלות הילדות. איך זה שפרסומת בטלויזיה כבר לא מגלגלת לעיני הצופים קטע טקסט?
עמנואל, השאלה שלך לא ברורה לי. טקסט הוא חלק מאוד משמעותי כמעט מכל מסר שיווקי, בין אם הוא מוצג באמצעות אתר, שלט, פרסומת טלוויזיה, רדיו וכו'. התמהיל בין הויזו'אל לטקסט משתנה בהתאם לקונספט הקריאייטיבי ובשום שלב לא אמרתי שהוא החלק העיקרי מהמסר אבל הוא בהחלט כח שיש להתחשב בו.
בלוג מעולה, כתבה נהדרת.