(6 דקות קריאה)
אני רוצה לספר לכם סיפור על מסע לחיפוש עצמי.
כמו בכל סיפור מסע טוב, גם למסע שלנו לא יצאנו במטרה למצוא את עצמנו. יצאנו כי היינו חייבים.
שנת 2016 היוותה נקודת מפנה ליוניק יו איי. ממש לפני שהיא התחילה עברנו למשרדים חדשים. עברנו אליהם בגלל שהיינו צריכים להכפיל את כח האדם. הכפלנו את כח האדם מאחר וכמות וגודל הלקוחות שהגיעו אלינו גדלו משמעותית. זה אולי נשמע כמו "צרות של עשירים", אבל הכפלת כוח האדם בזמן כל כך קצר ובחברה קטנה, גוררת איתה לא מעט התחבטויות של ניהול, זהות ואופי. זו הייתה שנה מלאה בתקוות ובניצחונות, בכאבי גדילה, בטעויות ובלמידה. שאלנו את עצמנו המון שאלות, על מי שאנחנו ועל מי שהיינו רוצים להיות.
יצאנו לחפש את עצמנו
שאלות הזהות העצמית האלו לא היו שם כשהיינו רק 3 אנשים בחדר בגבעתיים, אי שם בשנת 2011. אבל פתאום מול כמעט 20 עובדים, במשרד גדול מול קניון איילון, היינו צריכים לקבל החלטות קשות. הבנו שהזהות שלנו הרבה פחות ברורה ככל שמצטרפים אלינו אנשים טובים נוספים – כל אחד מהם רוצה את טובת החברה, אבל לא בהכרח באותו כיוון. בלי שיהיה קו מנחה אחד שכולנו נוכל להתיישר מאחוריו אנחנו נתפזר, נבזבז משאבים, נבלבל אחד את השנייה ולפעמים גם את הלקוחות שלנו.
באמצעות עבודה משותפת עם הצוות האדיר שלנו הצלחנו לזקק רשימה של ערכים שאנחנו מאמינים בה ואשר מאפיינת את העבודה שלנו. מתוכה זיהינו מספר ערכי יסוד, שבלעדיהם לא היינו יכולים להצליח בתחום הזה. אלו ערכים שמהווים לדעתנו את עקרונות הבסיס לכל חברה בתחום שלנו. כמו:
- מקצועיות
- יסודיות
- עבודת צוות מצוינת
- יצירתיות
- חדשנות
- התמחות
מלבד הערכים האלו בחרנו 4 ערכים נוספים, אשר מבדלים אותנו מחברות אחרות בשוק.
הערכים שנבחרו הם לא אלו שאנו מרגישים שאנחנו כבר מקיימים באופן מושלם. זה הרי לא היה מעניין בכלל. ארבעת הערכים האלו מייצגים את המדדים שאנחנו תמיד שואפים להשתפר בהם, ה-KPI's שלנו כארגון. אלו הערכים שמנחים אותנו ב-3 צירים: בתהליך האפיון והעיצוב, בתקשורת מול לקוחות ובעבודת הצוות שלנו אחד עם השנייה.
1. כל האמת, גם כשהיא קשה
אנחנו אומרים את מה שאנחנו מאמינים בו, אבל תמיד מתוך כבוד והערכה. סוג העבודה שלנו מחייב אותנו להיות אנשים גמישים מטבענו (לא, לא פיזית). אנחנו חייבים לבדוק ולוודא את ההנחות שלנו כל הזמן, ולדעת שמה שנכון היום עבור משתמש מסוים בממשק מסוים, לא בהכרח נכון עבור כל זמן, משתמש או ממשק אחר. אבל (!) כשאנחנו מזהים טעות בתהליך קבלת ההחלטות של הלקוח, אנחנו לא מהססים ואומרים את האמת המקצועית הקשה בפנים.
בתור יועצים חיצוניים לתהליך יש לנו את הפריבילגיה לראות בעיות ישנות בעיניים חדשות, מה שמאפשר לנו הרבה פעמים לזהות את ה"כאבים" שהלקוח כבר למד להתרגל אליהם. את הכאבים האלו אנחנו עשויים לגלות בתחילת התהליך או בהמשך, באסטרטגיית המוצר, בארגון או עיצוב המסך, בהתנהלות בפוליטיקה הארגונית וגם ביחס בין חברי צוות.
כשעובד או עובדת חדשים מתחילים לעבוד ביוניק יו איי, זה בדיוק מה שאנחנו מבקשים מהם לעשות עבורנו. חשוב לנו להיות כנים עם עצמנו ועם האנשים שחשובים לנו. גם כשזה אומר להגיד דברים קשים, הם עדיין יהיו מלאים באהבה.
2. אמפתיה אמיתית
אנחנו שואפים לראות כל אינטראקציה מנקודת מבטם של כל המשתתפים בה, בין אם הם משתמשי המערכת אותה אנחנו מתכננים, הצוות שלנו או הלקוחות שלנו. אמפתיה היא עקרון בסיסי ביצירת חוויית משתמש טובה. כדי לתכנן חוויה עבור אדם אחר צריך להיכנס לנעליים שמעולם לא נעלנו ולדמיין עולם צרכים, רצונות ואילוצים שונה לחלוטין משלנו. זה תהליך פסיכולוגי ורגשי שבלעדיו לא יתאפשר תכנון טוב של חוויה. מצאנו שהעיקרון הזה צריך להוביל אותנו לא רק בתכנון תהליכים בממשק, אלא גם בכל ממשק אחר שאנחנו חווים כבני אדם, ובמיוחד במקום העבודה.
אמפתיה עוזרת לנו להבין את הלקוחות שלנו, שחיים בסביבה שונה משלנו, כדי לתת להם שירות טוב יותר. הסביבה שלהם עשויה לכלול מפתחים, משקיעים, מנהלים, שותפים וכוחות רבים אחרים שמשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות במוצר ועל היום-יום שלהם. היא עוזרת לנו להבין טוב יותר את המנהלים אצל הלקוחות שלנו ואת הציפיות שלהם מהתוצרים שלנו, שעשויות להיות שונות מאלו שהוגדרו לפרויקט בתחילתו. אנחנו שם כדי לגשר בין הצרכים השונים ולעזור לכל הגורמים להבין מה הם רוצים להשיג ואיך אנחנו הולכים להשיג את זה.
הדרך הטובה ביותר ליצור אמפתיה היא לעודד תרבות של כנות, עם עצמנו ועם אחרים. תמיד נשאף לעודד פתיחות בכל מערכת יחסים ולחשוף את מערך השיקולים, כדי להגיע להחלטה הטובה ביותר. גם בתוך הסטודיו, אנחנו לומדים כל הזמן כמה חשובה האחריות המשותפת של כולנו על כך שנהיה מובנים, כנים ופתוחים אחד עם השניה ועם הלקוחות שלנו.
3. מדידה ושיפור מתמיד
אנחנו מוודאים שנהיה טובים יותר מחר ממה שהיינו אתמול. אנחנו עושים זאת בעזרת מגוון של מנגנוני משוב וביקורת, פנימיים וחיצוניים, על שירות הלקוחות שלנו, על עבודת הצוות, על איכות התוצרים שלנו ועוד. גם המנגנונים האלו משתנים ומשתפרים עם הזמן וגם היעילות שלהם נבדקת.
מרגע שקיבלנו החלטה מודעת שכל דבר בעבודה שלנו הוא מדיד, הטלת הספק במצב הקיים הפכה לטבעית הרבה ביותר והשיפור רק ממשיך להגיע. אנחנו שואפים ליצור תרבות של סקרנות ורצון לשנות, תוך כדי למידה ותיעדוף מתמשכים שיאפשרו לנו לשמור על הדברים הטובים שאנחנו עושים. אנחנו רוצים להגיע בבוקר למקום עבודה שבו כולם שואלים שאלות, כל הזמן, על הכל.
אחת המדידות הראשונות שהטמענו בחברה היתה של חוות דעת הלקוחות שלנו. דאגנו ליצור מנגנון קבוע של משובים במהלך ובסוף הפרויקט, עם כל הלקוחות שלנו. הרגעים בהם אנחנו מקבלים הערות לשיפור הם המשמעותיים ביותר עבורנו בכל התהליך. זה לא תמיד נעים לשמוע ביקורת ברגע הראשון, אבל אנחנו מאומנים בזה היטב ויודעים שזה כלי מרכזי ללימוד וגדילה כאנשי מקצוע, נותני שירות ובני אדם. על הדרך יוצא לנו לשמוע גם לא מעט מחמאות, אז זה עוזר.
4. חדשנות נבונה
אנחנו יוצרים פתרונות חדשניים ויצירתיים, אבל אף פעם לא רק לשם החדשנות. פתרונות חדשניים שהם גם מועילים באמת, מגיעים מחשיבה יצירתית, שמבוססת על תובנות ממחקר יסודי. כל רעיון חדשני, פורץ דרך ככל שיהיה, שאינו מבוסס על צרכים עסקיים ואנושיים אמיתיים, יהיה בעל אפקט שטחי וקצר טווח. יחד עם זה, חדשנות היא אמצעי, לא המטרה. לעולם לא ניצור משהו "אחר" בלי להבין שהשינוי שאנחנו מביאים משרת את המשתמשים ואת המטרות העסקיות.
יש הרבה ערך לעובדה שאנחנו מגיעים מבחוץ ומייעצים בעולם תוכן שזר לנו. היא עוזרת לנו לחשוב בצורה חדשה ועם מינימום אילוצים. מחקר טוב עוזר לנו לגלות את האילוצים האמיתיים ובעיקר לאתר את ההזדמנויות החמקמקות, שמי שמבלה את ימיו בעולם התוכן, כבר הפך לעיוור אליהן.
בתוך הצוות חשוב לנו לעודד את שני חלקי המשוואה. לצד פיתוח מתמשך של יכולות המחקר של הצוות, אנחנו דואגים לפתח גם את הפן היצירתי שלו. יצרנו מספר סוגי מפגשים קבועים בין חברי הצוות, במגוון מסגרות שמאפשרות חילופי רעיונות, שיחה בלתי פורמלית ופעילות חופשית.
אחד המפגשים שזכו להצלחה הרבה ביותר הוא Creative Sunday – מפגש שנערך ביום ראשון, הראשון לכל חודש. בכל מפגש חבר צוות אחר מעביר פעילות יצירתית כלשהי לשאר חברי הצוות. הפעילות יכולה להיות מחוברת לעבודה המקצועית, לנושאים חברתיים או לכל דבר אחר שיגרום לנו לחשוב, ליצור ולצחוק ביחד.
אז מה עכשיו?
ניסוח 4 הערכים האלו מחדד ומדייק את מה שכולנו ביוניק יו איי הרגשנו, במידה כזו או אחרת, עוד קודם. אנחנו יודעים שהמציאות תעמיד אותם ואותנו במבחן, על בסיס יום-יומי. שרטטנו חזון של האנשים והחברה שאנחנו רוצים להיות ולא ברור אם אי פעם נרגיש שהגשמנו אותו במלואו ושאין לנו עוד במה להשתפר. אלו המילים שאנחנו רוצים שידריכו אותנו בכל פעולה מכאן והלאה ויהיו המצפן באמצעותו נקבל החלטות בכל תחום – אפיון ועיצוב, שירות לקוחות, גיוס, ניהול פרויקטים, שיווק ומכירות וכן הלאה.
אחלו לנו בהצלחה.
תגובות