הכותרת של הפוסט הזה היתה אמורה להיות "גם במיקרוסופט ה-UX במקום ראשון". רציתי לפרגן אחרי שקראתי בכתבה על שינוי בשיטת העבודה של מיקרוסופט, ששמה את אפיון החוויה בתחילת התהליך, לפני הפיתוח. נראה שעבור מיקרוסופט זה שינוי דרסטי, אחרי ששנים בהן אנשי הטכנולוגיה היו במרכז קבלת ההחלטות.

פתאום, באמצע כתיבת ההודעה, המחשב התחיל לבצע shutdown וכל החלונות שלי סגרו את עצמם ללא הודעה מוקדמת.

מה??? כן. זה בדיוק מה שקרה. ואז הופיע המסך שכאן בצד, אתם בוודאי מכירים אותו.

"אה הה!", חשבתי, "זה לא וירוס שהשתלט לי על המחשב ומחק לי 20 דקות של עבודה, זו מיקרוסופט!" אחרי 10 דקות של עדכונים, המחשב התפנה אלי ויכולתי לחזור לעבוד.

ה"התנצלות" לא איחרה (מאוד) להגיע, כמה דקות אחרי שהמחשב סיים לעלות:

14-10-2013 10-44-45

כמובן שרשימת העדכונים היתה מלאה בעדכוני אבטחה ששמותיהם או המק"טים שלהם לא אומרים לי כלום, כרגיל.

נניח שהעדכונים היו דחופים מאוד, באופן אובייקטייבי. למשל – אם הם סותמים פרצת אבטחה קריטית שמאפשרת ל"תולעת" להשתלט על כל מחשבי windows בעולם באשר הם. האם זה באמת מצדיק התעלמות מוחלטת מהעובדה שאני באמצע הקלדה, עם כמה חלונות פתוחים, בפתחו של יום עבודה?

נשברים כאן כמה עקרונות חשובים בממשק, הראשי שבהם עקרון השליטה: לקחו אותה ממני, בלי להודיע מראש, בלי להסביר מה קורה ובלי להתנצל בדיעבד. בנוסף, המערכת לא כיבדה אותי ואת הזמן שלי, היא גרמה לי נזק ומחקה עבודה שעשיתי. אם לא די בזה, היא גם שברה סטנדרטים שהיא בעצמה הציבה, עם הודעות שמופיעות בדרך-כלל לפני עדכון ומאפשרות לבחור לדחות אותו או לעדכן עכשיו.

דמיינו שווה-ערך בעולם האמיתי: אתם בכניסה לקניון, השומר לוקח את התיק שלכם לבדיקה שגרתית ואז, בלי הודעה מוקדמת, בלי להסביר למה, יוצא לריצה קלה ברחבי הקניון ומשאיר אתכם המומים, בכניסה. אחרי רבע שעה הוא חוזר, מתנשף, מחזיר לכם את התיק ואומר לכם: "סיימתי לרוץ עם התיק שלך, זה היה ממש חשוב לי עכשיו, לרוץ ככה". אפילו לא אומר תודה.

נשמע הזוי, לא?

זה בדיוק מה שמיקורוסופט עשתה. 

הצעה לשינוי

במקום להזיק לי, המערכת היתה יכולה לעשות כמה דברים אחרת:

  1. לעצור, רגע לפני העדכון והכיבוי (כפי שבדרך-כלל קורה) ולהגיד – "אני חייבת לעשות את העדכון הזה עכשיו, האם אפשר?" ואם המשתמש מבקש, לדחות את העדכון בכמה דקות או יותר.

  2. לחכות לסוף היום או ללילה, או סתם לכמה דקות שלא אגע בהן במחשב (וגם לא אהיה באמצע הצגת מצגת, למשל), אולי אחרי שהמסך כיבה את עצמו ועברו כמה שניות.

  3. לשמור את מצב המחשב במלואו, כולל תכני חלונות דפדפן כפי שקורה ב-Hibernate, ולא סתם לסגור את כל החלונות כמו ב-Shutdown רגיל.

ומה אתם יכולים לעשות במוצר שלכם?

רבים עוסקים באפיון חוויית משתמש מתוך אינטואיציה, common-sense. לחלק זה אפילו מצליח, במידה מסויימת. אבל כדי לאפיין חוויית משתמש בצורה מקצועית צריך ללמוד, לתרגל ולקבל משוב מבעלי מקצוע מנוסים מכם.

ב-5/11 ייפתח המחזור החמישי של קורס UX און-לייןהקורס מתאים לכל מי שרוצה לאפיין חוויית משתמש באופן מקצועי: מעצבים, מפתחים, מנהלי מוצר, מנהלי פרויקטים, אנשי תוכן ועוד. 

בקורס אני מלמד, ב-12 שיעורים מרוכזים ואינטנסיביים, שיעור בכל שבוע, את השיטה שלנו, ביוניק יו איי, לאפיון UX. השיטה מלווה אותנו בכל הפרויקטים שאנחנו עושים לחברות קטנות וגדולות, מסטארטאפים קטנים ומדליקים ועד מותגים כמו ישרוטל ופיצה האט.

בכל שיעור תידרשו להגיש תרגיל ותקבלו עליו משוב מקצועי ומפורט, בכתב, ממאפיין מנוסה. אנחנו משקיעים הרבה במשובים הללו כי אני מאמין שזו הדרך היחידה ללמוד באמת.

את השיעורים תוכלו לראות או לשמוע בדרך לעבודה (בסמארטפון), במיטה (בטבלט) או במשרד, בשעות שנוחות לכם ובמכשיר שמתאים לכם. 

ההרשמה המוקדמת והמוזלת נפתחה והיא תסתיים בעוד שבוע, ב-22/10.

לפרטים נוספים:
http://uxschool.co.il/course.php?id=2

 

משתתפים בקורס מספרים

"כשנרשמתי לקורס היו לי קצת חששות בגלל שהקורס מתבצע און ליין, אבל בפועל יש לזה המון יתרונות: זה לא מגביל אותך מבחינת הזמנים, ניתן לשבת בבית בנחת ולהאזין לשיעורים בזמן שנוח לך. למדתי המון ואני בטוחה שזה יתרום לי רבות בהמשך המקצוע שלי כמעצבת גרפית. הקורס מכיל הרבה מאוד מידע חיוני לא רק למאפייני ממשק, אלא גם למעצבים. חשוב לי להודות לך ברק ולצוות הקורס על ההשקעה והזמינות בהמלך הקורס."

אולגה סטולוביץ', מעצבת, גרפית, ששון גואטה תקשורת שיווקית

 

 קורס מדהים, מקיף, מקצועי, מעניין וממצה (עד כמה שאפשר בתחום כל כך עמוק ורחב). הגעתי סקפטי כי הרי כמה אפשר ללמוד בכמה שיעורי אונליין ויצאתי מופתע ביותר לטובה! הקורס ענה על כל ציפיותי ומעבר!

החומר מצויין ומקיף, ההפניות לחומר נוסף ודוגמאות פשוט מעולות, תרגילי הבית והבדיקות של המתרגלים (המעולים) נעשו בצורה הרצינית ביותר וגם קהילת הקורס בפייסבוק אפשרה ליצור נטוורקינג ושיתופי פעולה.

בקצרה – ממליץ בחום!

מיקי נחימובסקי, יועץ IT ומנהל תחום מובייל, Novilis מערכות תוכנה

 

לפרטים נוספים:
http://uxschool.co.il/course.php?id=2