ראיון עם עומר מילויצקי, מיטב דש
(6 דקות קריאה)

הרגע הזה לפני הצגת מסקנות מבדיקות שמישות, מול אחד מבתי ההשקעות הגדולים בארץ, ואתם לא עד הסוף בטוחים שזה מה שהלקוח רצה. אבל אתם יודעים שזה מה שהוא צריך. אם נאמר את האמת, אנחנו קצת חששנו.

מה אתם מדמיינים כשאתם חושבים על בדיקות שמישות?

מיטב דש הוא לקוח מאוד גדול ומכובד וכשהוא ביקש מאיתנו לערוך עבורו בדיקות שמישות, כולנו דמיינו מצגת סיכום שתדבר על ה"חשודים המיידיים" – מכשולים קטנים בהבנה ובביצוע המשימה, אתגרי ניווט, זמני ביצוע משימה ושביעות רצון. אבל כמה ימים לפני ההצגה מול הנהלת החברה, הבנו שרוב המסקנות שלנו מהבדיקות עסקו בכלל באסטרטגיה שיווקית ובמסע הלקוח. מרבית הנקודות שהופיעו במצגת התייחסו להעברת מסרים, שמירה על קו אחיד בין השיווק למוצר, או חיבור למצב הרגשי של המשתמש בנקודות שונות בתהליך.

נכון, אלו נקודות לא פחות חשובות. אבל עדיין – הלקוח הזמין מאתנו בדיקות שמישות אז הנחנו שהוא ציפה לקבל נקודות שקשורות ל… ובכן… שמישות. ידענו שיש לתובנות שלנו הרבה ערך עבור החברים במיטב דש אבל האמת היא שלא היינו בטוחים שהצגת תוצרי הבדיקות תעבור בשלום.

ההבדל החשוב בין UX ל-UI

נחסוך מכם את המתח שאנחנו היינו בו – הצגת הסיכום הייתה מוצלחת ובמיטב דש היו מרוצים מאיכות התובנות. הצגנו להם את שני סוגי התובנות שלנו – אלו שנופלות תחת שמישות ואלו שמתייחסות לרמה האסטרטגית של המוצר. אחרי ההצגה דיברנו עם מי שהוביל את הפרויקט מצד הלקוח, עומר מילויצקי, ה-CDO של מיטב דש. שאלנו אותו מה הוא חשב על התהליך שעברנו יחד.

"אנו ארגון מוטה דאטה, וככזה שיטות הבדיקה האחרות שבהן אנחנו משתמשים, כגון ניתוח דאטה ממערכות האנליטיקס וה-BI – מספקות תשובה לשאלה 'כמה'. בדיקות השמישות, מנגד, נתנו תשובה לשאלה 'למה'.

להבין מה המשתמשים עושים זה חשוב מבחינה עסקית, אבל לא פחות חשוב לנו להבין מדוע משתמשים בחרו בפעולה מסויימת בתהליך או שנמנעו מפעולה אחרת, ומה החסמים הפסיכולוגיים והצרכניים שקובעים את אופי השימוש בפועל של המוצר.


התרשמתי שההנהלה הבכירה זיהתה מייד את התרומה של ביצוע בדיקת השמישות במסגרת הפרויקט, התנסות ראשונה עבור בית ההשקעות, עובדה שסוללת את הדרך לביצוע בדיקות שמישות נוספות גם בפרויקטים נוספים. בעיני, זיהוי הערך בקרב ההנהלה מייצר שיחה חדשה לגמרי, מה שנכלל במסגרת חיזוק "שריר" הדיגיטל בחברה."

כמו בכל תהליך דיגיטלי, לא כולו מתרחש על המסך. ממשק טוב הוא לא רק כזה שעונה על כל כללי השמישות, אלא גם כזה שמאחוריו עומדת היכרות אמיתית עם המשתמשים – עם החששות והשיקולים שלהם. זה בעצם ההבדל המשמעותי בין בחינת ה-UI – ממשק המשתמש, לבין בחינת ה-UX – החוויה השלמה של השימוש במוצר.

ברגע שמבינים שבדיקת שמישות באה לבחון לא רק את הממשק אלא את החוויה כולה, הרבה יותר קל לשאול שאלות שנוגעות בנקודות עמוקות בתהליך ובמערכת השיקולים. המטרה שלנו היא ליצור תמונה רחבה ומלאה של המסע אותו עובר המשתמש.

בדיקות שמישות, בדיקות שימושיות, usability testing

"מה שהכי הדהים אותנו זו מידת ההתעמקות של רוב הנבדקים באזורים ובתכנים של המוצר שלא דמיינו שיעניינו משתמשים. יש למשל טקסטים שמופיעים בממשק רק מסיבות רגולטוריות, אבל במהלך הבדיקות התברר לנו שאנשים ממש מתעמקים בהם כי הם מחפשים תשובות לשאלות שמטרידות אותם בדרך לקבלת ההחלטה.

בסופו של יום לא מדובר על קניית ספר באמזון. בענף שלנו המוצרים הם יחסית מורכבים יותר ולכן דורשים רמת התעמקות גבוהה יותר, גם אם ייצרנו ממשק ושפה שמטרתם להנגיש מוצרים פיננסיים בשפה פשוטה ונגישה. "

 

תובנות בלייב

ארגונים רבים מתבססים כמעט לחלוטין על שיטות מחקר כמותיות. העיסוק במחשבות או ברגשות של הצרכנים לא ממש קיים בתרבות הארגונית. גם ארגונים שכבר עשו את הצעד והתחילו תהליך של בדיקות שמישות, לא תמיד יודעים לדרוש תובנות עומק כאלה, ולכן הרבה פעמים התוצאות נשארות בממצאים ותיקונים שהם יחסית טכניים.

אז מה עושה צוות UX שרוצה לערב את בעלי העניין בצורה העמוקה ביותר? היינו יכולים להסביר במילים, להראות תמונות ולבנות מצגת אינסופית. אבל מניסיוננו, הדרך הטובה ביותר היא לשלב את אנשי המפתח מצד הלקוח בתהליך הבדיקה. עומר הצטרף לבדיקות בשמחה ומאוחר יותר סיפר לנו על החוויה שלו בהן.

בדיקות שמישות, בדיקות שימושיות, usability testing

ששש…בדיקות שמישות ביוניק יו איי

"אני זוכר עד כמה התפעלתי, כבר מהבדיקה הראשונה. הבנתי שלא משנה כמה משאבים יקרים השקענו בחשיבה, תכנון וביצוע, בסוף תמיד יהיו דברים שאפשר לזהות רק כשנותנים לאנשים אמיתיים להשתמש במוצר. זה גם גרם לי להבין את היתרון האדיר שבביצוע בדיקות שמישות בשלבים ראשוניים של אפיון המוצר כדי לייעל את המשך התהליך".

בדיקות שמישות הן קורס ה-UX האולטימטיבי

בכל בדיקת שמישות יש את הרגע הזה, שבו העיניים נפתחות ומבינים משהו בצורה שלא הבנו אותו קודם. בדיקות שמישות משרתות לא רק את הלקוח, כדי ללמוד על המוצר שלו, אלא גם את צוות ה-UX שמלווה אותו. בעזרתן אנחנו מתקפים החלטות שלנו ובוחנים מחדש כללי אפיון ועיצוב שהתקבעו אצלנו בראש. אם אתם חלק מצוות התכנון והבנייה של מוצר דיגיטלי כלשהו – זה יהיה הצעד הראשון שנמליץ עליו לאחר ההשקה.

אוקיי, אולי לא רק לאחר ההשקה. כבר יצא לנו לבדוק פרוטוטייפים אינטראקטיביים או מוקאפים מצויירים על נייר. בכל אחד מהמקרים קיבלנו מהצפייה במשתמשים תובנות ששוות זהב.

רוצים גם?
דברו איתנו ונספר לכם על הדרך הכי טובה לבדוק גם את המוצר שלכם:
03-5718023 | info@uniqui.co.il

ערך את בדיקות השמישות והשתתף בהכנת הכתבה: טל משעלי