אתם מנהלי מוצר או מנהלי פרויקט, והוטל עליכם למצוא מעצב לאתר. יש כל כך הרבה (!) וכולם נראים סה"כ לא רע, לכולם יש תיק עבודות והמלצות ואין לכם מושג במי לבחור. יש לנו כמה טיפים טובים שיעזרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה.

לפני שאתם בוחרים מעצב לאתר חשוב שתשאלו את עצמכם מספר שאלות:

  1. האם הגדרתם לתהליך העיצוב מטרה עסקית ברורה?
  2. האם אתם בונים אתר מאפס או שהוא כבר קיים ואתם רק רוצים לרענן את העיצוב שלו?
  3. מה התקציב שעומד לרשותכם?

האתר שלכם, כמו כל אתר אחר, נועד לשרת מטרה מסוימת: אולי אתם מעוניינים שהוא יגרום לאנשים ליצור קשר עם החברה שלכם, להשאיר פרטים, לרכוש מוצרים, לצרוך תוכן, להעלות תמונות ואולי זה משהו אחר. האמת שזה לא כל כך משנה מה המטרה, כל עוד העיצוב (ועוד קודם לכן, אפיון ה-UX) ישרת אותה.

מה זה בכלל אפיון UX?

שלב אפיון חוויית משתמש, או ה-UX Design, הוא השלב המקדים לשלב העיצוב הגרפי. המטרה של אפיון UX הוא פענוח הצרכים של המשתמשים מהמערכת שלכם, להבין מי הם ומה מחבר אותם למוצר, ואז לתכנן את המוצר מתוך הבנה איך הוא נראה דרך העיניים שלהם. כשפועלים כך, אפשר ליצור חוויית משתמש טובה באמת. הדרך לחוויית משתמש טובה עוברת, בין השאר, דרך ראיונות עם משתמשים, בחינת נתוני אנליטיקס של האתר הקיים, בחינת המתחרים ועוד. המפגש בין צרכי המשתמשים מהאתר, לבין צרכי העסק מהאתר, הוא שייצר לכם מבנה לאתר, מפת ניווט וסקיצות ראשוניות למסכים (wireframes).
כשאתם רוצים לבחור מעצב או מעצבת לאתר, חשוב שתזכרו שמעצבים – כשמם כן הם – יעצבו את האתר שלכם. כלומר – הם ידעו לפתור אתגרי מיתוג, אסתטיקה, היררכיה ויזואלית וכדומה. מצד שני, מעצב גרפי הוא אינו עורך תוכן או מנהל תוכן, הוא לא מתכנת, לא קופירייטר או איש שיווק, ולמרות שזה אופנתי מאוד לחשוב שכן, ברוב המקרים הוא גם לא איש חוויית משתמש (UX). לכן אם יש לכם צורך גם בתהליך אפיון, עליכם לפנות למישהו שמתמחה בזה (יש מספיק מקומות שידעו לתת לכם את שני השירותים, אנחנו ביניהם).

מעצב טוב ידע לשאול את ההשאלות הנכונות לגבי העסק שלכם ומטרות הפרויקט

מעצב טוב ידע לשאול את ההשאלות הנכונות לגבי העסק שלכם ומטרות הפרויקט

 

בבחירת מאפיין או מעצב לאתר או למוצר שלכם, יש להתחשב ב 3 נקודות: איכות התוצרים, עלות ומהירות העבודה. כמו בכל תחום, כל אחד מהשיקולים מושך לכיוון שונה, ומגיע על חשבון השני. זכרו שאפיון ועיצוב טוב עולה כסף והוא אינו יכול לקרות בין לילה, אבל מהצד השני, אפיון ועיצוב טובים יכולים להרוויח לכם עוד יותר כסף (הרבה יותר!), על ידי שיפור המרות, איסוף לידים, הגדלת קהל עוקבים וכו'. ההשקעה ב-UX טוב היא ברובה חד-פעמית, אך ההשפעה שלה ניכרת לאורך זמן רב.

אז איך בוחרים?

  1. בחנו את האתר של ספק השירות – אם אתם מתכוונים לבחור סטודיו שיעצב לכם את האתר, כדאי מאוד שהאתר שלו ייראה טוב, יהיה לכם נוח לשימוש ובעיקר: יהיה משכנע. אם האתר של החברה שלכם חשוב לכם, כי הוא הפנים שלכם מול הלקוחות, תחשבו כמה זה חשוב למעצב עצמאי או לסטודיו לעיצוב. אם האתר שלהם עצמם לא נראה טוב, קשה לניווט, מיושן ולא מניע ליצירת קשר – איך ייראו התוצרים שאתם תקבלו מהם?
  2. האם הצוות שואל את השאלות הנכונות – מאפיין חוויית משתמש או מעצב טוב, לעולם לא ייתנו פתרונות עיצוביים עד שהם קיבלו תשובות לשאלות על מטרת העיצוב, קהל היעד ועוד. אם עלו להם רעיונות בשליפה מהמותן, בלי לשמוע אתכם בכלל, הם אולי עשויים להראות מגניבים, אבל לא בטוח שייתנו לכם תוצאות טובות.
  3. בדקו את תיק העבודות:
    האם יש בו 'קבלות' –בדקו אם הסטודיו כבר עבד בעבר על פרויקטים דומים למה שאתם מחפשים, האם ניסיון העבר שלהם הניב תוצאות מוכחות בשיפור המרות, ובבניית מוצרים שהלקוחות והמשתמשים מרוצים מהם וכו'? אם אתם צריכים לעצב אפליקציה או אתר לסמארטפון – האם הסטודיו מציג בתיק העבודות שלו עבודות לסמארטפון? אם אתם צריכים לעצב מערכת מורכבת – האם הסטודיו עוסק באפיון ועיצוב מערכות כאלה? אגב, גם אם הסטודיו לא עבד על פרויקטים דומים לשלכם במבט ראשון, תמיד שווה לשאול כי לא כל העבודות מוצגות באתר. באותו הקשר, כדאי גם לשים לב למגוון שהסטודיו מציג, מגוון גדול של עולמות תוכן מראה על צוות דינאמי שיודע לתת פתרונות לתחומים שונים מאוד.
    האם תיק העבודות 'משדר על אותו גל שלכם' – האם התוצרים שמוצגים בתיק העבודות הם לטעמכם? אם אתם לא בטוחים בעניין הזה, אל תתפשרו, והתייעצו עם עמיתים מנוסים מכם, מעצבים שזמינים לכם או מישהו שאתם סומכים על דעתו.
  4. המלצות – כמו בכל שרות אחר גם בתחום העיצוב, המלצות הן משהו ששווה להתחיל ממנו. באתרים רבים תוכלו למצוא המלצות של לקוחות מרוצים, אבל אל תסתפקו בכך. בדקו מי המצוטטים, על איזה פרויקט מדובר, והאם ההמלצות מתייחסות לנקודות שחשובות לכם (עמידה בזמנים, תקציב, איכות תוצרים ועוד). תמיד כדאי לבקש המלצות מלקוחות גם באופן אישי, ולא להסתמך רק על מה שכתוב באתר. אם אתם רוצים להיות יסודיים בבחירת הספק שלכם, כדאי לכם לדבר גם עם ממליצים של אנשי הצוות הספציפיים שאתם עומדים לעבוד איתם, ולא רק באופן כללי על הסטודיו.
  5. סדר גודל – לעבודה מול מעצב עצמאי ממועט בעבודה יש את היתרונות והחסרונות שלה, בדיוק כמו לעבודה מול סטודיו גדול ומוכר. מה שחשוב הוא שתבחרו את מי שעונה על הצרכים שלכם: אם יש צורך בזמינות גבוהה, עבודה אינטנסיבית בזמן קצר ועמידה בלוחות זמנים צפופים, סטודיו גדול יוכל לספק את זה בקלות גדולה יותר. לעומת זאת, אם התקציב שלכם קטן ויש לכם זמן ומשאבים להשקיע בתהליך משותף, ייתכן ופרילאנסר הוא הפתרון.
  6. חיבור אישי – הרבה אנשים נוטים להמעיט בחשיבותו של הקשר הבינאישי, אבל אם תחשבו על זה לעומק, זה אחד השיקולים החשובים בבחירת כל איש מקצוע. אתם הולכים לבלות בין כמה שבועות לכמה חודשים טובים ואף יותר בעבודה מול האנשים שיאפיינו ויעצבו את האתר שלכם. אם לא יהיה נעים לכם לעבוד מולם, זה לא יהיה רק קשה מבחינה אישית, אלא גם יפריע לתהליך העבודה.
בחירה בסטודיו גדול על פני פרילאנסר, תיתן לכם זמינות גבוהה ועמידה בלוחות זמנים צפופים

בחירה בסטודיו גדול על פני פרילאנסר, תיתן לכם זמינות גבוהה ועמידה בלוחות זמנים צפופים

 

מספר כללי אצבע נוספים שכדאי לכם להכיר:

  • כנראה שלא תוכלו לקבל הצעת מחיר בטלפון – אם כבר פניתם למעצב על מנת שיתאים לכם מוצר ייחודי, הוא כנראה לא יוכל לנחש מה היקף העבודה. הוא ירצה לתת לכם הצעת מחיר בצורה מסודרת, בכתב, אחרי שהבין מה הפרויקט דורש ממנו. בסופו של דבר אתם תשמחו לקבל ממנו הצעת מחיר מגובשת ומפורטת. אם הוא מתעקש להיות יסודי בהגשת הצעת המחיר, הוא בוודאי יהיה יסודי גם בעבודה עצמה.
  • קחו בחשבון שתחויבו על כל זמן העבודה – גם אם העבודה עצמה נראית לכם קצרה, הדיונים, הניהול הטכני והבלת"מים (שבאופן אירוני, הם צפויים לקרות) גם הם זמן עבודה שיגדיל את עלות הפרויקט.
  • צפו מראש הגבלה על סבבי התיקונים – בעיצוב תמיד יש מקום לשיפורים. גם באתרים המצליחים ביותר בעולם יש מקום לשיפור תמידי. אבל על מנת שתוכלו לקבל הצעת מחיר והערכת עבודה, יש להגדיר גבולות. לאורך התהליך, אתם תתבקשו לתת הערות ולאשר תוצרים. זכרו שעליכם להציג כל תוצר בפני כל מקבלי ההחלטות בארגון שלכם, על מנת שתוכלו להעביר רשימת תיקונים מרוכזת. במידה ותהיו מעוניינים בשינויים נוספים, בתום סבבי התיקונים שהוגדרו, כנראה שהדבר יהיה כרוך בעלויות נוספות.

לסיכום, בחירת מעצב גרפי או מאפיין חוויית משתמש לאתר שלכם היא תהליך דומה לבחירת כל ספק אחר. עליכם להתחשב בצרכים שלכם אבל גם במגבלות שלכם, להתגמש קצת בהקצאת המשאבים או באיכות התוצר שתקבלו, ובסופו של דבר גם לסמוך קצת על אינטואיציה. אין תחליף לחיבור ואנרגיה טובה שתקבלו מהאנשים או המקום שאיתם אתם הולכים לעבוד.

 

מחפשים אפיון חוויית משתמש או עיצוב למוצר שלכם?
מחפשים אפיון ועיצוב לאתר?

אנחנו, ביוניק יו איי, נשמח לעזור לכם: נדאג לשאול את כל השאלות הנכונות ולאפיין לכם מוצר עם חוויית משתמש יוצאת דופן שתעזור לעסק שלכם לגדול, כמו שכבר עשינו עבור המון מוצרים בעבר.

הציצו בתיק העבודות שלנו   או   צרו איתנו קשר

 

שייך לנושאים: , , , , , , , , , , , , ,